Spørsmål til jordmor:
Hei hei. Har en sønn på 3 og en halv måned. Mistet melken rett før han fylte tre måneder, så han spiser nå mme. Han har helt til nå spist med de tuttene som er for 0 og 1 måned. Kjøpt to flasker med nr 3 tut, men han sliter veldig med å spise av de. Blir sint, hoster og renner over i munnen. Gjør det noe at han spiser av 1 og 2 tutene ennå? Vi koker smokkene hannes vær dag, er dette nødvendig?? Vist smokken detter i bakken, holder det å bare skylde den i kaldt vann? Vist man sitter ute og smokken faller i bakken, kan man ta smokken i egen mun for og få vekk smuss, eller gjør dette det bare endå mer bakteriefult? Skal til syden med han 7 august, er det noen spesielle legemidler du anbefaler og ta med ?? Feks med tanke på at han kan begynne å få feber, eller bli syk osv.. Litt mye på en gang her=) Strålende side dette her, takk på forhånd for svar ;) Han en fortsatt strålende sommer =)

SVAR:
Hei! Det er helt greit å gi mme av den flaske smokken barnet liker best. Ved bruk av de små "tuttene", som du kaller de, må barnet jobbe litt hardere for å få ut maten. Tilby etterhvert større hull, når barnet skal ha mere mat. Normale bakterier som dere i familien har, skal barnet takle greit. Om du ikke kan skylle smokken, så er nødløsningen å suge på smokken til barnet, slik du beskriver. Kjøp en smokk-holder som festes til barnets klær. Hyggelig at dere skal på ferie til syden. Ta med febernedsettende og saltvann på spray eller flaske. Nesen kan dryppes med saltvann om barnet blir tett i nesen uner oppholdet eller på flyet. Pass på så ikke barnet blir for varmt. Små barn skal ikke være direkte i solen. Hold dere evt. inne når solen er varmest på dagen. God tur og takk for oppmuntring.