Spørsmål til jordmor:
Hei! I august skal vi reise til kreta med babyen vår som da vil være 3mnd. Han har hele tiden fått kun mme. Det jeg lurer på er om han i tillegg til dette bør bli tilbydd vann fra flaske mens vi er i syden, eller er dette unødvendig? Pga ferieavvikling på helsestasjonen vi er tilknyttet vil han ikke få den første vaksinen før etter at vi er kommet hjem igjen, er det et problem?

SVAR:
Hei! Det er anbefalt å gi den første vaksinen med difteri, stivkrampe, kikhoste, poliomyelitt og Hib-infeksjon = DTP-IPV-Hib og pneumokokksykdom før dere reiser til Kreta. Denne kan settes når barnet er mellom 2 og 3 måneder om dere skal reise. Alle helsestasjoner bør kunne tilby dette, om ikke besøk nabohelsestasjonen, som holder åpent. De bør kunne hjelpe dere. Siden du gir mme så får barnet vann som er kokt fra flaske. Det er ikke noe problem å gi dette vannet også som tørstedrikk om barnet trenger det i varmen. God tur til Kreta og nyt ferien og hverandre.