Spørsmål til jordmor:
Hei! Vi han en liten gutt på 2,5måneder som i det siste har begynt å gulpe en del som tilsynelatende virker som mengder med spytt. Er dette normalt? Han har hele tiden gulpet "vanlig" både mtp mengde og at det helt klart har vært melk som har kommet i retur. Men i det siste har det altså stått en sprut med blank væske ut av munnen på han, og han hoster ofte før det kommer... Tusen takk for en super side!

SVAR:
Hei! Det kan være slim som kommer opp etter hosting. Dette kan være vanntynt som du beskriver. Barn, så små som din sønn, hoster ikke på komando og får derfor slim i svelget. Dette kan ligge og irritere og sprute ut når han hoster eller gulper. Kanskje gjennom både munn og nese. Lurt kan det være å legge han i forskjellige stillinger. På den måten kan dere drenere han. Banke han lett på ryggen, slik at han blir stimulert til å hoste eller svelge unna slimet. Gulping av mat er til tider normalt og vil bedre seg når lukkemuskelen ned til magesekken blir mer moden. Om han ikke blir bedre og er synelig plaget av problemet, så ta kontakt med fastlegen. Lykke til med gutten og takk for oppmuntring av sidene våre.