Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg lurer på om alkoholfritt øl er skadelig for fosteret? Jeg snakker da egentlig om Munkholm. Jeg er 11 uker på vei, og fordrar egentlig ikke øl under normale omstendigheter. Men jeg fikk fullstendig dilla på ølsmaken i slutten av mitt forrige svangerskap (fødte en velskapt datter), og nå allerede i begynnelsen av dette. Plutselig slo det meg at kanskje gjæringsprosessen ikke er noe særlig? Og så leste jeg at humle ikke er bra?? Ble litt lettere bekymret... Håper på svar! På forhånd takk:-)

Svar:
Hei! Det er sagt av en veterinær følgende:
Basert på den viten og forskningsresultater som finnes i dag, skal inntak av moderate mengder av alkoholfritt øl ikke være skadelig for foster.
Planteøstrogenet, 8-prenylnarigenin, (8-PNG) som finnes i humle ble første gang påvist for ca. seks år siden, og det er av den grunn lite informasjon om mulige toksiske effekter. Data fra andre planteøstrogener indikerer at det er en risiko for mennesker og dyr og innta for store doser. Disse effektene er doseavhengige og små mengder er mest sannsynlig ikke skadelige.
Øl kan inneholde opp til 0,240 mg/ ml 8-PNG. En liter øl vil da gi en dose på ca. 0,003 mg/kg tilsvarende ca. 2000 ganger mindre /lavere dose enn den som gav effekter på mus (10 mg/kg).
Svaret er vurdert av Jan Ludvig Lyche, Veterinærinstituttet.
Så da vet du hvordan du skal forholde deg.