Spørsmål til jordmor:
HEI! Lurer veldig på dette. Det er 4 uker til termin. Jeg hadde en "annerledes" fødsel med nr. 1 som ble tatt med tang og fikk parese (lammelse) i ansiktet. Denne ga seg etter 3-4 uker, men førte til at han ikke fikk laget vakum og tok brystet. Jeg fikk dårlig hjelp på sykehuset, og ble sendt hjem med at han skule ha MM og at jeg måtte pumpe. Ingen råd om hvordan jeg kunne få til ammingen. Etter 3 slitsomme mnd ga jeg opp, han ville ikke suge. Et nederlag å ikke kunne amme. Nå lurer jeg på hvordan det vil gå med nr. 2. Jeg har i tillegg flate/innovervendte brytvorter som gjør meg bekymret for om jeg kan amme. Dette stresser meg for barsel tiden.....

Svar:
Din positive innstilling vil hjelpe deg. Husk på at dine erfaringer fra sist vil hjelpe deg ved at du, ber om ekstra hjelp til amming på barsel. Bruk god tid, ikke la deg stresse av noe. Barnepleierne er dyktige, så bruk dem, spør om de kan se at babyen din suger riktig. Ikke reis hjem før dere føler at det går greit. Du får nå en annen, forhåpentligvis en bedre/lettere fødsel, og dette er et nytt barn, og som sagt du blir en mamma med erfaring. Det finnes et produkt som du kan prøve å bruke : Avent niplette, er en såkallt brystvorte utretter.En liten kopp lager vakum , og over tid vil dette hjelpe. Lykke , lykke til , spør igjen om jeg kan hjelpe deg med noe annet.