Spørsmål til jordmor:
hei :) jeg har et spørsmål som jeg håper du kan svare på. jeg venter mitt 3 barn. med de to andre så fikk jeg epedural og kommer sikkert til å spørre etter den denne gangen også.spørsmålt mitt er: hvorfor gjir de ikke epedural bedøvelse under press riene?

Svar:
Det tar litt tid å "sette opp" en epidural, og når man har pressrier så er det for seint å "sette opp" en epidural. Den bør da ha blitt gitt til kvinnen før hun har kommet så langt.Det er i noen tilfeller man kan få noe som heter fødeepidural, den kan settes rett før man får pressrier, men som tredjegangsfødende så klarer du deg uten epidural når du er kommet så langt at du skal trykke.Evt kan jordmor sette en pudendalblokade, den fungerer kjempefint når man skal presse.Lykke til!