Spørsmål til jordmor:
Hei! Vi mistet ei lita jente for 9 dager siden i uke 20. Vi ønsker begge å bli gravide igjen så fort det lar seg gjøre, og lurer derfor på et par ting. Kan man ikke få eggløsning så lenge det finnes hcg igjen i kroppen? Vi ble anbefalt å vente en syklus men hva kan skje dersom vi skulle blir gravide igjen før det? Er det økt fare for spontanabort?

Svar:
Det var trist å høre. Når dere har kommet så langt i svangerskapet så har man jo planlagt livet sitt som at man om noen måneder skal bli foreldre, og alt som det innebærer av planlegging. Håper at dere har blitt tatt godt vare på! Du kan bli gravid, selv om det finnes igjen hcg fra forrige svangerskap. Det er  litt viktig at dere prøver å vente en syklus før dere prøver å bli gravide igjen. I livmoren din er det sår der som morkaken og fosteret har vært festet , og det er absolutt en fordel at det er grodd. Det er større fare for at det kan føre til en ny abort dersom dere ikke klarer å vente en syklus. Dessuten er det bra at du har en menstruasjon, slik at man kan beregne termin lettere. Lykke til videre, spør igjen om jeg kan hjelpe dere med noe annet.