Spørsmål til jordmor:
For to dager siden testet jeg positivt på min første graviditets test. Den ble godt synlig, og det var faktisk på ettermiddagsurin. Dagen etter tok jeg en CB digital med ukesinndikator. Der sto det Gravid 1-2. Men det eneste som svirrer rundt i mitt hode er... hva om dette er en kjemisk graviditet? Hvordan finner man ut av dette? Hvor vanlig er det med kjemisk graviditet?

Svar:
En kjemisk graviditet innebærer at et befruktet egg så vidt begynner å produsere litt svangerskapshormoner, men noe kan gå/er galt på et tidlig tidspunkt og utviklingen stopper opp på et såpass tidlig tidspunkt at kvinnen enda ikke har gått over den tiden hun venter mens. Det sies at så mange som halvparten av alle befruktede egg går til grunne på et slikt tidlig tidspunkt. Kvinnen merker enten ingen ting, får evt litt kraftigere mens eller litt forsinket mens. Hva er grunnen til at du skal tro dette skjer med deg? Vær tålmodig og vær glad for det du har funnet ut til nå. Tenk positive tanker