Spørsmål til jordmor:
Hei! I januar fekk eg konstatert at eg hadde partiell mola, så eg hadde utskrapning. Etter eg fekk konstatert det har eg tatt blodprøve annahver uke i 8 uker for å sjekke hcg nivået i blodet, den skal da vere under 5. Nå skal eg da ta blodprøve ein gang i mnd, i 4 mnd. Det eg lurar på er kvifor må ein vente så lenge etter utskrapning? Kva skjer viss ein blir gravid før det? Har ikkje tenkt å bli det, men viss det skjer.. Hcgprøvene har vært under 2, kvar gong til nå. ( Litt lang detta..:))

Svar:
I all litteratur står det at det er viktig å ikke bli gravid pga av at cellene i molaene kan kan føre til problemer i neste svangerskap om Hcg ikke er helt ønskelig lav, under 5.Vi anbefaler at man bruker prevensjon ,i 6 mnd etter at det er påvist partiell mola, 12 mnd med komplett mola, slik at man slipper å være engstelig om du skulle bli gravid. Samtidig så vet man at en graviditet i kontroll perioden oftest forløper normalt. Det er da viktig med gjentatte Hcg målinger og tidlig ultralyd for å utelukke ny mola. For oss som jordmødre så lærer vi at vi må undersøke/inspisere morkaken nøye etter fødsel. Vi pleier da å sende denne morkaken til histologisk undersøkelse. Da håper jeg at du er roligere og vet mer. Spør igjen om jeg kan hjelpe deg.Fortsatt fin påske.