Spørsmål til jordmor:
Hva mener du om at små barn fly? Jeg skal til spania om 4 mnd og da er snuppa 6 mnd. Min mor bor i spania så derfor skal jeg dit. Men etter all den diskusjonen som går blir jeg usikker på om det er lurt å reise. Er man dårlige foreldre da? Fint å vite hva du tenker om småtinger og flytur til spania.

SVAR:
Avstander og lengder på flyturer bør vurderes. Deres datter på 6 måneder bør kunne klare en reise med fly til Spania. Barn bør være friske før avreise med fly. De fleste små barn sovner på flyturene. Så lenge barna har med seg trygge personer, skal dette gå greit. Tips er å ha med nesedråper og smertestillende på flyet. Barn  bør suge på noe ved opp og ned stigning, når dere flyr. Dotter i ørene og smerter kan oppstå. Suging på smokk, fra flaske eller suging på bryst vil være med på evt. å forebygge øreplager. Jeg vil ønske dere god tur til besøk hos mormor i Spania!