Spørsmål til jordmor:
Hei! sønnen min er 9 mnd og 5 dager, han veier 10150 og er 77,6 cm han har veldig myk avføring i dag blir det 2 uker han har fått veldig veldig myk avføring og det er gulfarge, han for nesten bare melk han liker ikke grøt får litt brød biter og litt supe med ris men han blir ikke met av det han må få melk, han for 200 ml vær måltid, han drikker 5, 6 ganger om dagen. vi var hos fatlegen og vi fantingen ting allt var bra..de ba oss vente til noen uker til også for vi se, han ser ikke syk ut har ikke vondt i noen steder. en ting han voker mange ganger om natta han må ligge med meg værnatt:S håper du svarer meeg snart

SVAR:
Hei! Type kost har mye å si på avføringens konsistens og farge og ikke minst lukt. Gutten deres får mye melk, så det er lurt å prøve med mer kornprodukter via f.eks. drikkegrøt. Følg anbefalingene på pakningene dere bruker. Gi han også vann til evt. faste måltider. Moset frukt og grønnsaker vil være godt for tarme. I annet levehalvår bør barnet gradvis vennes til en variert kost ved bruk av forskjellige matvarer og retter. Det er denne perioden dere er i nå. Fra ca. 10 måneders alder kan også noe yoghurt og syrnet melk gis. Flott at gutten er frisk. Han er stor og lang , men ligger nydelig på vekt og lengde kurven. Dette er et godt tegn på at han har det bra. Det at han våkner om natten, kan ha med tenner å gjøre eller at tarmen hans produserer mye luft. Om han våkner om natten vil jeg anbefale bare å gi vann. Kanskje han da vil slutte å våkne, siden han bare får vann! Lykke til.