Spørsmål til jordmor:
Hei..jeg har nå kommet til uke 23 og formen er tipptopp. Men de siste ukene har jeg merket noe nytt med magen. av og til er det liksom som den trekker seg sammen. kjennes nesten ut som en svak krampe, også blir magen steinhard. det varer ca i noen minutter om gangen. er dette kynnere? også lurte jeg på en ting til.. jeg fikk beskjed av jordmoren min at jeg måtte kontakte fødeavdelingen her , for å få en omvisning. men da jeg gjorde det, sa de at de snart skulle slutte med omvisninger og frem til det var det helt fult. hvordan kan man da vite hvilket fødested man skal velge? for det er vel sånn at man må søke? (gjelder bergen). på forhånd takk

Svar:
Hei! Ja, det du beskriver er typisk tegn på kynnere.  Det er ikke farlig, men det kan være ubehagelig, og det er jo ikke så lett å bevege seg når magen blir så hard, men da er det bare å vente/ta det med ro til den slapper av. Ang. Haukeland KK, som er den eneste fødeplassen i Bergensområdet, så får du nok komme når du skal føde. Det du fikk til svar om at det var fullt var nok bare omvisning. Du trenger ikke ha vært til det for å føde, men det er en fordel. Det kan være et godt alternativ å søke på nettet å se hva de forskjellige fødeavdelingen kan tilby til deg som fødende. Ellers så er de fleste fødeavdelinger veldig like, så om du følger med på programmet om "Jordmødrene" som er på Nrk så får du et bra innrtykk av en fødeavdeling. Programmene ligger også på nettet. Det er legen /jordmoren din som søker fødeplass for deg. Spør igjen om det er noe annet du lurer på.