Spørsmål til jordmor:
Hei, har to spørsmål til deg:) jeg har en datter på 19 mnd, som nesten hver natt/morgen våkner av at hun har tisset seg ut. Det betyr som regel at du våkner grytidlig av dette, bleien er søkkvåt og vi må skifte alt sengetøyet. hun er tydligvis veldig trøtt når hun våkner av dette, og de få morgenene det ikke skjer sover hun mye lenger. Det er tydlig at hun ikke har fått nok søvn når hun våkner av våt bleie. HUn har alltid vært glad i vann, men drikker ikke spesielt mye om kvelden. Vi har også prøvd forskjellige typer bleier, men ingen holder unna. Har du noen gode råd/tips til hva vi kan gjøre? hver gang hun har badet, blir kinnene så røde/irriterte, som om hun får en reaksjon på noe. Det skjer bare når hun har badet, aldri når vi bare vasker henne med klut. bruker bare såpe og vaskepulver som ikke skal inneholde noe parfyme eller skadelige stoffer. hun er eller plaget med en del atopisk eksem om vinteren. Har du noen ide om hva denne reaksjonen kan være?

SVAR:
Takk for spørsmålene dine. Et råd kan være å skifte bleie, før du selv eller en annen voksen legger seg for kvelden. Ikke vekk barnet, om dere klarer å unngå det. Skift mens barnet ligger i sengen. Det skal finnes bleier som ikke "lekker" slik du beskriver. Bruk evt. voksen bleier. Røde kinn etter bading er normalt for enkelte, både barn og voksne. Dette kan være arvelig eller bare en måte kroppen reagerer på, for å vise at det er varmt. Smør med fuktighetskrem både før og etter bading. Det kan hjelpe, slik at huden ikke blir så tørr. Olje i badevannet kan prøves ut. Prøv en periode også å kutte helt ut såpe. Pass også på at badevannet ikke er for varmt og at det ikke blir for tett luft på baderommet ved bading. Økt svette og kroppsvarme etter anstrengelse kan forverre rødmen i kinnene og dette kan igjen gi kløe. Lykke til.