Spørsmål til jordmor:
Heisann:) jeg har nå blitt gravid med nr to, selv om jeg lovte meg selv å aldri utsette meg for noe sånt igjen etter første fødsel. den første fødselen har jeg rett og slett bare fortrengt, klarer nesten ikke å huske noen ting av den fordi jeg opplevde den så traumatisk (ble satt igang, klipping, revning, jordmødre og leger som ikke blir enige om hvor mye de må sy, fordi de er usikre på hvor mye som er ødelagt osv) Saken er den at nå har jeg vært på ultralyd og fått vite at det nå er en gutt. vet du om guttebarn bruker å være lik i hodestærrelsen som faren? faren var 42 cm rundt hodet, når han ble født..og bare tanken på dette får angsten til å skylle igjennom meg..

Svar:
Kjære deg! Noe du må få gjort veldig fort er å få en samtale på det sykehuset som du fødte. Her må de gå gjennom fødselen din, og det MÅ lages en fødselsplan for deg. Du bør få jevne samtaler med jordmor/fødselslege fram til termin. Evt bør de henvise deg til en som kan ta godt vare på deg, slik at disse traumene dine så godt som mulig blir borte.Selv om du ikke kan tenke deg å gjøre det nå så er dettte veldig viktig før neste fødsel. Det finnes ingen sikre kunnskaper om at gutter får samme hodestørrelse som pappan.Egentlig så skal ikke dette bety noe i forhold til din fødsel.Jeg tar gjerne nærmere kontakt med deg, og kan hjelpe deg videre. Skriv da opp mail adressen din( den er det bare jeg som ser) så tar jeg kontakt.Uansett, lykke til.