Spørsmål til jordmor:
Det er en ting jeg lurer veldig på. Mannen min jobber offshore og da er jeg ofte alene hjemme med vår 3 måneders gammel datter. Av en eller annen grunn er jeg alltid mer urolig og stresset når mannen ikke er hjemme. Har inntrykk som om dattera vår også er mer urolig da og sliter ofte med søvn. Når pappa er hjemme, er alt mye bedre og roligere da. Vet ikke om det bare er mitt inntrykk eller det virkelig kan ha sammenheng? Takk på forhånd

SVAR:
Hei! Flott at du tar opp dette. Det du føler kan være en rett observasjon. Du kjenner deg selv og barnet best. Du er sikkert roligere og får mer avlastning og kanskje får du også får mer overskudd når din mann er hjemme fra jobb. Du kan få hjelp og tips om hvordan dagene alene med dattern din kan vli bedre. Det første jeg tenker på, er å få gode rutiner på døgnet. Har du familie som kan stille opp til faste tider i uken, hadde det også vært bra for dere begge. Stress eller en sliten mor kan forebygges. Det er lett for meg å skrive dette, men så lenge du tar opp dette emnet , er du kommet langt på vei. Snakk med dine nærmeste om dette eller andre venner, som kanskje kan bidra. Lykke til.