Spørsmål til jordmor:
Hei. Hva er det vanligeste svangerskapstegnene før mensen er tilbake etter fødsel? Je fødte for 5 mnd siden. Jeg bruker minipillen cerazette, men har 2 ganger de siste mnd glem en dag, og tatt 2 piller dagen etter. Blir pillene helt usikre da?

SVAR:
Hei! Cerazette er en p-pille som er østrøgenfri, med samme sikkerhet og glemmemargin som kombinasjonspiller. Dersom mer enn 36 timer har gått siden siste tablett ble tatt, må annen prevensjon anvendes i tillegg de neste 7 dagene. De vanlige svangerskapstegnene er de samme som om du hadde startet med mensen etter fødsel. Dersom du har hatt samleie etter at du glemte p-pillene, kan det være nødvendig med nødprevensjon i tilleggg til forholdsregelen som er nevnt. Nødprevensjon kan kjøpes på apoteket uten resept.