Spørsmål til jordmor:
hei. Jeg har ett par spørsmål ang fødsel. Skal selv føde om 2 mnd. Gjør det veldig vondt i skrittet når det er fult åpning og jeg presser ut barnet? Vil det kjennes som jeg revner eller brenner fryktelig nedentil? Jeg har veldig lyst til å føde liggende i mens jeg holder beina mine bakover eller så har jeg beina mine bakover imens jeg holder meg nedetil når jeg presser så jeg kan ta imot ungen, har litt angst og vil ikke at noen skal rote nedentil på meg. Men ser på ahus at sengene har bøyler som man setter beina sine på. må jeg bruke de? Drømmen er helt klart at samboeren tar i mot ungen sammen med meg,at han står nede i sengekanten og hjelper meg. Er det mulig? Kan jeg føde helt naken? Og vil det svi nedentil rett etter fødselen?

Svar:
Du spør flotte spørsmål. Smerte er noe subjektivt, men jeg lyver om jeg sier at det ikke gjør vondt. Noe du vet. Det er også forskjellig hvordan vi opplever smerten når barnets hodet står i åpningen, så jeg kan ikke si hvordan det kommer til å bli for deg.Vondt er det, men om du samarbeider med jordmoren din på det tidspunktet, kan det hjelpe på smerten. Det er flott å føde slik du beskriver det. Man trenger ikke å bruke bøylene. Samarbeid med jordmoren deres. Fortell om ønskene deres så vil alle prøve å gjøre så godt de kan slik at dere får det slik dere ønsker. Skriv et ønske brev som du legger i papirene dine. Det er opp til deg hva du vil ha på deg, det er ingen som kan si noe på om du vil være naken. Dersom man har revnet, og evt må sy noen sting, så er det mange som føler at det svir når man tisser. Det går over etter noen dager. Lykke til med fødselen, den blir nok flott siden du tenker godt om den og planlegger i god tid. Lykke til!