Spørsmål til jordmor:
lille tærne på gutten min er helt vridd, han går på en måte oppå neglen, tåen har vridd seg så den delen med neglen som skal vises opp vises heller på siden og nedover. han er ikke noe plaget med dette han går og løper rundt han begynnte og gå når han var 9-10 mnd og er nå 15 mnd. er det noe og gjøre med dette? eller går det seg til

SVAR:
Dette du beskriver kan komme av at føttene hans fortsatt er myke og har mye brusk. Dette bør ikke være unormalt. Når føttene vokser kan dette forandre seg og se normalt ut. Det er viktig, at sko og sokker han har ikke er for små eller stramme. Det beste for han er å gå barbeint inne, slik at føttene flater seg mest mulig ut. Et tips fra meg er evt. å ta kontakt med en fysioterapaut eller en ortoped (= spesialist på f.eks. føtter).En Fotpleier kan også se på sønnen deres. Helsestasjonen kan hjelpe til med evt. henvisning til undersøkelse, tips og råd.