Spørsmål til jordmor:
Er det mulig å ikke kjenne smerte når man føder?jeg skal snart føde mitt 3 barn,og kan ikke si jeg gleder meg til smerten.hadde en naturlig fødsel sist gang og den sitter fortsatt friskt i minne.ei venninne av meg fikk nylig sitt første barn og snakketom de fantastiske fødekreftene men vondt syns hun ikke det hadde vært.Jeg anser meg selv for å være ei ganske tøff jente som også syns det er fantastisk og føde,men jeg kan ikke juge å si at det ikke var forferdelig vondt.Føler meg dum når jeg snakker med henne enda jeg er en mer erfaren fødekvinne.Spm mitt til deg er: hvor vanlig er det at noen ikke føler smerte når de føder?eller er forklaringen at de fortrenger smertene?mvh meg

Svar:
Jeg vil nok si som deg, og det er mange med oss,som synes at det å føde er veldig vondt. Fordi vi er mennesker er vi også forskjellige og derfor opplever vi også smerter forskjellig. Det finnes teknikker som kan hjelpe oss slik at vi ikke  opplever smertene så intense, og kanskje til og med synes at det ikke var vondt. Det finnes pusteteknikker som kan hjelpe, hypnose, div yoga øvelser mm. I fødsel kan du få akupunktur som også kan gi deg mindre smerte bl.a. Du skal ikke føle deg dum, her er vi bare forskjellige. Bor du i nærheten av, eller i en by vil jeg anbefale deg et yoga kurs som er spesiellt for gravide. Spør igjen om det er noe annet du lurer på. Lykke til, og stå på.