Spørsmål til jordmor:
Maser litt mer på deg jeg (får alltid gode svar - takk!!!) Hår fått bekreftet at jeg har svangerskapsdiabetes. Men bare såvidt. Nå sliter jeg med dårlig amvittighet - både overfor babyen og for mat jeg får i meg. Føler jeg har "sviktet" barnet ved å gi det en dårlig start på livet (sukkerbarn) og nå ved å ikke spise skikkelig. Har fått en oversikt over hva jeg kan/ikke kan spise. Kan jo knapt drikke melk og spise frukt. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Blir helt deprimert:( Hva skjer med meg ang fødsel? Setter de den igang tidligere pga stort barn?

Svar:
Kjære deg! Du må ikke bebreide deg selv for dette.At man får svangerskapdiabetes er ikke alltid noe vi kan styre selv. Det er kroppen din som gravid som reagerer på en del matvarer.Man kan fint ha sukker i urinen uten at man har sukkersyke. I graviditeten er nyrene "lekk" for sukker, pga. nedsatt sukkerterskel. Dersom du ennå bare såvidt har litt sukker i urinen så kan du nå få det bort med å spise slik jeg har listet opp.Hovedprinsippene av diabeteskosthold er:
1.) Flere små karbohydratrike måltider.
2.) Sukkerholdige varer spises bare i begrensete mengder sammen med måltidene.
3.) God og sunn normalkost med mindre fettinntak. Kosten bør inneholde mye kornprodukter.
Ellers er det viktig å være fysisk aktiv!
Ved de fødeavdelingene som jeg har jobbet så setter man ikke i gang fødsel fordi du har svangerskapsdiabetes. Barnets vekt blir fulgt, men trenger ikke å bli høy. Du må spise så du blir mett, bare du spiser rett. Havregrøt er veldig bra, liker du det? Dette fikser du! Spør igjen om det er noe mer du lurer på. Vi er her for å svare på det du måtte lure på.