Spørsmål til jordmor:
Jeg fødte en nydelig gutt for to uker siden, dette er mitt andre barn. Jeg ble klippet, barnet veide 3500 gram. I går våget jeg meg for første gang å se på underlivet etter fødselen, og kjente også etter i skjeden. På "bakre side", mot endetarmen, merket jeg at det var hovent og ømt, som en slags myk ball. Hva kan dette være? Er det vanlig at ting er ikke helt gjenopprettet etter fødsel? Jeg prøver å knipe, men synes ikke jeg har fått trent opp muskulaturen så godt ennå, synes jeg har problemer med å "ta i" så det kjennes. Jeg er litt bekymret for livmorfremfall. Jeg er 27 år, er jeg ikke litt for "ung" for dette?

Svar:
Gratulerer med en flott gutt! Du har ingen grunn til å bekymre deg nå. Dersom du fortsatt kjenner skjedeveggen etter ca 8 måneder med hard trening med daglige knipøvelser, så er det grunn til å være bekymret. Derfor skal du ikke være bekymret nå fordi at det er bare to uker siden du har født. Det kan være bra om en fysioterapeut eller legen din sjekker når du skal på 6 ukers kontroll om du kniper riktig. Knip i vei, og du blir om noen uker god som ny, men vær ikke utålmodig. Lykke til!