Spørsmål til jordmor:
Hei. jeg har ett problem som jeg ikke tør spørre eller prate med noen om fordi jeg syntes det virker så teit:) Jeg har ett barn på snart to år som nettopp har begynnt i barne hage, han har klart seg kjempe bra og virker trygg og god! Problemet er at jeg som hjemmeværende(gravid med bekken løsning) har fått skikkelig seperasjonsangst! Jeg går rundt og er rastløs, har dårlig samvittghet. har blitt søvn løs o.s.v! Jeg tror ikke jeg er klar for og sende han i barnehagen,men samtidig må han jo inn til slutt, og jeg trenger litt mer hvile nå på slutten. men denne dårlige følelsen spiser meg snart opp! jeg er like sliten som når jeg legger meg om kvelden somn når jeg står opp! Er dette en normal reaksjon? Jeg vill helst ikke ta dette opp med lege eller helsestasjon, håper på ett svar! Hilsen meg

SVAR:
Hei! Flott at du tar opp dette emnet. Mange mødre har nok opplevd noe av det samme og det er ikke unormalt. Jeg vil anbefale deg å benytte barnehageplassen til din sønn.Men du kan en periode la gutten din være der noen kortere dager, for så å øke til normale dager igjen. Du selv bør også fylle dagen med hyggelige ting, i tillegg til daglige gjøremål. Når du føler seperasjonsangsten (som du selv skriver) kan du f.eks. lese en god bok eller se på en hyggelig film, evt. bake eller bare sitte i solen om den er fremme. Det å føle seg sliten både før og etter søvn høres brysomt ut. Har du kontrollert jernlageret ditt? Det hadde vært lurt av deg å ta en kontroll hos fastlegen eller jordmor.Da vil du få tilbakemelding om du har gode blodverdier. Kosten kan også ha mye å si. God bedring til deg, og jeg håper du vi få en god tid fremover.