Spørsmål til jordmor:
Jeg har har tilsammen hatt 4SA, to før jeg fikk datteren min og to etter. 3 av de har jeg hatt rundt uke 5 og den siste i uke 8. Dette har vært veldig tungt og vanskelig for meg. Jeg sitter her å føler at noe må jo være galt med meg.. Nå er vi prøvere på nytt, og jeg blir veldig fort gravid, men klarer jo ikke holde på barnet.. Så vi er nå i vår først prøveperiode, og jeg er så redd for å måtte gå gjennom SA igjen..:( Jeg vet at jeg kommer ikke til å klare å glede meg over sv.skapet før jeg har fått se ett bankende hjerte på UL. Men så lurer jeg også på om det er noe JEG kan gjøre, som kan hjelpe.? Eller hva er det som gjør at jeg opplever alle disse SA? Har vært hos lege og gyn. men de sier at siden jeg har klart å fullføre ett sv.skap så er det ikke no galt.. Men jeg vet jo at det er ikke normalt med 4SA..

Svar:
Huff, ja dette er en fortvilet situasjon, og det sliter både fysisk og psykisk.Det tar også på i samlivet.Det er ikke sikkert at det er deg det er noe "galt" med, men jeg regner med at mannnen din også er blitt sjekket. Jeg tror ikke det er noe du kan gjøre personlig for at du skal klare å bære fram et barn til, det er ikke din skyld at dette skjer . Det er mekanismer i kroppen som man ikke kan styre.Jeg synes at dere skal bli tatt på alvor, og vil tro at det er tilfeldigheter som gjør at du aborterer.Spør igjen om det er noe jeg kan hjelpe med.