Spørsmål til jordmor:
hei. jeg er i uke 33 og kjenner veldig press mot skambeinet. jeg venter mitt andre barn, og har på de siste kontrollene fått beskjed om at den lille har snudd seg, men ikke festet seg. så det jeg da lurer på er om de smertene jeg kjenner er at den lille driver å fester seg. ellers så har blodtrykket mitt beg. å stige og jeg hadde svangerskapsforgiftning sist, så jm har nå valgt å kalle meg inn hver uke...men jeg har enda ikke fått spor av proteiner i urin. bør jeg være bekymret for at jeg får det dette svangerskapet også??? takk for svaret og en flott side

Svar:
Jeg kan ikke gi deg et helt sikkert svar da jeg ikke har deg på kontoret, slik at jeg kan stille deg noen utfyllende spørsmål, om det presset du føler. Det kan den jordmoren som du går på kontroll hos gjøre. Det kan være at du har litt bekkenløsning, og at det gir seg utslag i en press følelse. Det er godt du blir passet på, for det er nok slik at når man har hatt svangerskapsforgiftning i ett svangerskap så er det lett for at man kan få det igjen. Derfor er det viktig at du går til kontroll ofte. Blir du passet på bedre så kan det være at det ikke får utviklet seg denne gangen. Det er viktig at du tar det så med ro som det er mulig, og at du hviler deg når du har anledning. Dette er sikkert opplysninger som jordmoren din sier til deg. Ønsker deg lykke til, og takk for positiv tilbakemelding om siden vår.