Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har en gutt på 5,5 mnd som ikke vil sove på kvelden. I 20-tiden er han trøtt og vi legger han etter amming. Han sover da i ca 30 - 60 min og så våkner han igjen og gråter. Vi gir han smokken og noen ganger kan han roe seg i ca 30 min til, men som oftest er han lys våken og vil ikke ligge i sengen. Han bare skriker og skriker helt til vi tar han opp. Vi har prøvd alt føler vi. Vi har vært konsekvente med å ikke ta på lyset, ikke prate med han, synge, stryke på hodet og gi han smokken. Men han bare gråter og gråter og klarer ikke roe seg. Han kan holde det gående til kl 02 om natten før han sovner. Han virker ikke trøtt i det hele tatt for er storfornøyd så lenge han får være oppe. Den siste tiden har vi bare tatt han opp igjen og han har vært oppe med oss til vi legger oss i i 24-tiden. Jeg ammer han på kvelden i 23-tiden, men han sovner ikke av det heller. Når vi legger han ligger han lenge og kaver i sengen, småprater, kjefter og skriker før han sovner. Han sover til ca 07 om morgenen når han endelig har sovnet. På dagen sover han fra ca kl 10 - 12 og fra ca 14.30 - 16. Hva kan vi gjøre for å få litt ro på kvelden?

SVAR:
Din sønn er nok i en periode nå, hvor han trenger mer fast føde.Dette kan hjelpe dere til å få en bedre rutine på søvnen. Greit er det at du/dere gir han mat før du selv legger deg.Pass også på at han ikke sover mer enn 1 1/2 time på dagtid i strekk.Greit er det at han også bare ligger og slapper av og ikke sover. Prøv ny mat på dagtid, for å se at magen hans tåler den nye maten. Om dere har mulighet, så legg han på eget rom, om dere ikke allerede gjør det. Pass på at det ikke er for varmt på rommet hvor han sover, 15 grader kan prøves ut.