Spørsmål til jordmor:
Hei, jeg er en jente på 19 år. Synes at mensen min er så forskjellig. Fikk mensen den 14 oktober og den varte til 20 oktober. Hadde samleie den 26 oktober, kan jeg være gravid? Skjønner ikke så mye av åssen man regner ut hvor langt man er på vei, vil du hjelpe meg litt med det......

Svar:
En menstruasjonsyklus varer i snitt i 28 dager, men det er normalt med variasjoner mellom 21 og 35 dager.Vanligvis varer en menstruasjon mellom tre og åtte dager.I den første halvdelen av menstruasjonssyklusen frem til eggløsning, foregår det først og fremst en modning av egget inni follikelen. Det er forskjellige hormoner som modner egget. Det kan variere fra kvinne til kvinnne, men vanligvis tar det ca 14 dager fra første dag vi har blødning til vi har eggløsning. Dersom vi har regelmessig menstruasjon. Det kan være at du kan ha blitt gravid den 26, det er ti dager etter første blødningsdag, kan være noen dager for tidlig. Vent å se! Forstår du mer nå?Om ikke så spør igjen.