Spørsmål til jordmor:
Hvorfor i all verden får ikke gravide mer informasjon om kolikk og melkeproteinallergi før fødsel? For oss var det et sjokk å bli foreldre! Med tre tantebarn jeg er reservemor for mente jeg at jeg hadde et realistisk syn på det å få barn, men den gang ei! Ungen vår skrek i smerter fra hun var ca 12 timer gammel, men på barselavdelingen fikk jeg bare beskjed om at jeg gjorde alt riktig og bare skulle fortsette med det. Hun ville bare ligge og amme, ellers hylte hun som om hun var døden nær, men vi ble bare sendt hjem og "lykke til". Hylingen fortsatte døgn inn og døgn ut. Vi var til slutt så desperate at vi dro til legevakten med henne og ble videresendt til Ullevål. Etter to opphold på Ullevål var diagnosene klare: Kolikk og melkeproteinallergi! Hvordan i all verden skal man kunne søke informasjon om disse tingene når man først står midt oppi det og har en krakilsk unge å ta hånd om, som "aldri" sover???? Nå har jeg hørt fra diverse leger at stadig flere får kollikk, og at minimum 1/3 av disse vil bli bedre om den ammende mor kutter ut alle melkeproteiner i kosten sin. Dette er lett å gjøre om man bare vet hvilke ingredienser man skal se etter på innholsfortegnelsen. Men hvorfor ikke få denne informasjonen i slutten av siste trimester hvor man fortsatt har tid og anledning til å lese den så man har det friskt i minne om barnet skulle vise seg å ha kolikk eller melkeproteinallergi?

Svar:
Stakkars dere, det er fryktelig når babyen har så vondt, og gråter og gråter. Man føler seg da som foreldre helt hjelpeløse. Det er kjempebra at du skriver hva som hjalp for dere. Det er godt kjent at om mamma kutter ut alt som inneholder melk i 14 dager kan det hjelpe slik at kolikksmertene forsvinner. Vi på helsestasjonen prøver ikke å snakke så mye om problemer som kan oppstå, men hos oss er det vanlig å gi mamma råd om å kutte ut matvarer med melk i dersom foreldrene sliter med et gråtende barn,og som har vært undersøkt hos lege, og funnet ut at problemet er kolikk. Jeg vil tro at det står noe om dette i "råd for amming". Det hadde vært naturlig å hatt et kapittel om dette. Vi får sjekke dette opp, og påse at det blir skrevet.Takk for tips. Lykke til videre i foreldrerollen!