Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg har termin 29. september med mitt første barn. Var til jordmorkontroll i går - 11. september. Babyen min har ligget med hodet ned lenge nå, og har normal størrelse/vekst. Sist jeg var hos jordmor for 3 uker siden, mente hun at hodet hadde festet seg (står hf i helsekortet). I går mente hun at det ikke var festet (hb i helsekortet), men den lå med hodet ned. I natt romsterte babyen noe volsomt i magen min, og jeg lurer på om det er mulig at han har snudd seg, og ikke lenger ligger med hodet ned? Har den plass til det når jeg er såpass langt på vei? (2 og en halv uke til termindato). Hva er vanlig og hva er sansynlig? Jeg har ikke ny jordmorkontroll før 26 sept nå, og da er det jo en sansynlighet for at jeg ikke rekker den neste kontrollen før jeg føder. På sykehuset (Ullevål) har de sagt at man bør vite hvordan babyen ligger når man kommer inn til fødsel, men kanskje jeg ikke rekker å få vite dette i tide? Hva bør jeg gjøre med dette? Kan jeg selv sjekke hvordan barnet ligger? Noen tips? Håper på gode råd! :) mvh Lise

Svar:
Siden du er bekymret så ville jeg fått det sjekket, enten på sykehuset eller be om en ekstra time hos jordmoren din. Det er ikke ofte at en baby til en førstegangssmamma klarer å snu seg helt rundt så seint i svangerskapet, men det finnes alltid unntak. Dersom du kommer inn til fødsel og ikke har fått anledning til å bli sjekket, kan ikke du klandres for det. De bør være så profesjonelle at de tar vare på deg, slik du trenger da. Lykke til , det ordner seg dette her. Ta kontakt igjen om du trenger det.