Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg vurderer å lage hull i ørene til min 2 år gammel datter. Grunnen til det at vi er ofte i Spania og der alle ( absolutt alle) spanske jenter har ørepynt fra de er født og alle tror at vår datter er en gutt selv om hun bruker kjole:-) Hva mener du om den saken? Er det farlig på noen måte? Tusen takk.

SVAR:
Hei! Det er typisk at det i enkelte land settes hull i ørene til jenter tidlig. Det er viktig at hullene da blir renset og at ekte vare settes inn i hullene, for ikke å utvikle allergi. Det er ofte skader på ørene ved av- og på kledning hos små barn.Det kan lett komme rifter som igjen kan gi infeksjoner. Pass evt. på at øredobbene ikke henger. Dette er et valg dere som foreldre gjør. Jeg synes ikke det er grunn god nok til å ta hull i ørene for å vise at det er ei jente dere har fått. Da kan man gjøre det på evt. mange andre måter. Lykke til med valget.