Alle foreldre synes deres egne barn er de vakreste og flinkeste. Men det finnes faktisk noen barn som skiller seg ut fra mengden i form av spesielle egenskaper.

Eksentriske og kontroversielle kunstnere, som Pushwagner, kan ha et utpreget talent, men også en skarp konsentrasjon og evne til å prestere.

Det gjelder også mange vitenskapsfolk, forretningsfolk, politikere og andre fremstående personer. De synes å ha en drivkraft som er sterkere enn vanlig.

En sterk trang

Som barn og ungdom var Pushwagner spesielt dyktig i tennis og løping. Han ble fritatt fra tegneundervisningen på folkeskolen fordi han ikke kunne tegne på kommando.

7 typer intelligens - minst

Den amerikanske psykologen Howard Gardner har funnet frem til at mennesket har minst syv typer intelligens:

1. Språklig intelligens

2. Logisk/matematisk intelligens

3. Visuell intelligens

4. Musikalsk intelligens

5. Kroppslig intelligens

6. Sosial intelligens

7. Selvinnsikt - intuitiv intelligens

Gardner er åpen for at det kan finnes flere typer intelligens. Spesielt tre områder nevnes som nye mulige typer intelligens: Intuisjon, telepati og evnen til å sortere - forenkle og sammenfatte.

(Kilde: Wikipedia.no)

- Hva er det som driver disse menneskene? Og hvordan var de som barn?

- Vi må nok skille mellom svært intelligente og svært kreative mennesker. Men generelt kan man si at de gjerne er mennesker markerer seg tidlig, sier Svein Øverland, psykolog og spesialist innen barne- og ungdomspsykologi og rettspsykologi, til Foreldre & Barn.

Sannsynligvis er det medfødte egenskaper som kombinert gir enten psykisk sykdom eller mistilpassethet eller begavelse, mener Øverland.

- Både barn og voksne kan være svært begavet på et avgrenset område, for så å være umulig på andre, så dette er nok et veldig komplisert område, sier psykologen.

- Hvordan kan det ha seg at noen mennesker har store talenter - og samtidig er i stand til å brenne for å dyrke dem frem, til tross for stor motgang?

- Mange barn og voksne med talenter har en umåtelig interesse for sitt område og vil fortsette med det selv om de ikke blir oppmuntret eller anerkjent, rett og slett fordi de har en indre motivasjon for området. De beskriver det ikke som motivasjon, men mer som en trang eller besettelse, sier Øverland.

Han påpeker at det knytter seg en rekke myter og feilforståelser på dette området, som for eksempel at Albert Einstein var dårlig på skolen.

- Og mye amerikansk litteratur hevder at foreldre kan stimulere sine barn for at de skal bli genier - noe som stort sett bare er tull og i verste fall kan være skadelig, sier Øverland.

SPESIELLE TALENTER: Blant vidunderbarna finner vi også musikere og andre kunstnere.

SPESIELLE TALENTER: Blant vidunderbarna finner vi også musikere og andre kunstnere. © Foto: Thinkstock

20 tegn på genier

Kjennetegn ved begavede barn:

  • Bevisst og årvåken gjennom barndommen
  • Oppmerksom på mange fenomener
  • Høyt aktivitetsnivå
  • Lite søvnbehov
  • Ekstremt nysgjerrig
  • God hukommelse
  • Tidlig og velutviklet ordforråd
  • Lærer hurtig
  • Kan tenke og resonnere abstrakt
  • Følsom og empatisk
  • Perfeksjonistisk
  • Leker med puslespill, tall og labyrinter forut for sin alder
  • Ser løsninger andre ikke ser
  • Stor allmennkunnskap
  • Velutviklet humoristisk sans
  • Forstår ironi
  • Mange interesser
  • Kreativ og fantasirik
  • Intens og sta
  • Evne til å konsentrere seg over lang tid

Alle barn er individer med individuell atferd og karakter. De aller færreste vil kjenne igjen alle de overnevnte kjennetegn hos sine barn.

Kilde: Lykkeligebarn.no

Annerledesbarna

Foreningen Lykkelige Barn ble stiftet i Norge i 2007 og jobber for at høyt begavede barn skal utvikle sin selvfølelse og sine evner best mulig. Foreningen skiller mellom skoleflinke barn og høyt begavede barn.

- Høyt begavede barn kjennetegnes ved høy intelligens - en kombinasjon av evner over gjennomsnittet, stor kreativitet og høy motivasjon, sier Tove Hagenes, som har skrevet masteroppgave i sosiologi om emnet.

Hun er også foreldrekontakt i Lykkelige Barn. Det finnes minst syv typer intelligens, blant annet språklig, visuell og kroppslig, ifølge den amerikanske psykologen Howard Gardner (se faktaboks).

Barn kan også vise gode lederegenskaper, eller forretningstalent.

Sett på som arrogante

- Barn med sterkt talent innenfor visuell eller kroppslig intelligens kan gå på idrettsgymnas eller kulturskole og få dekket sine behov der. For barn med spesielle talenter innenfor matte eller norsk finnes det ikke skoletilbud. Den norske skolen virker understimulerende på disse barna, sier Hagenes.

Foreningen kontaktes av foreldre som ser at barna mister motivasjonen i skolen fordi de ikke får utfoldet seg.

- Men det hjelper ikke alltid bare å være høyt begavet innenfor ett eller flere områder - ofte må det være en sterk drivkraft til stede, barnet trenger motivasjon, sier Hagenes. Nettopp derfor jobber foreningen for at smarte barn skal få nødvendig stimulans i skolesituasjonen.

Intense barn

Foreldre med høyt begavede barn blir ofte sett på som arrogante når de krever at barna skal få det skoletilbudet foreldrene mener de trenger for ikke å bli understimulert.

- Disse barna er ofte veldig intense og altoppslukende . De fokuserer på enkelte ting og vil gå i dybden og lære alt. De viser spesiell kreativitet, intensitet og stahet - som gjør at de går inn i et felt med voldsom drivkraft, forklarer Hagenes.

Selv om det er stas å ha så flinke barn, er det også krevende for omgivelsene. Barn med en høy IQ bearbeider informasjon på en annen måte enn oss som er mer A4-typen. De kan vise kreativiteten ved å bygge noe helt nytt med Lego eller komme på en ny forretningsvirksomhet.

- Jeg tror de har en teft for å se verden på en alternativ måte. Barna blir gjerne sett på som annerledes. Vi trenger denne hjernekraften - se på nytenkerne opp gjennom historien som har stått for nyvinninger og fremgang. Men det kan selvfølgelig slå galt ut også, sier Hagenes.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!