WaterCar: Bilen som er en båt

Verdens raskeste bil - til vanns

Amerikanske WaterCar bygger verdens raskeste amfibiebiler. Strandløver kan få konkurranse av en strand-Panther.

Pluss ikon
<b>"HJULBÅT":</b> En Panther i farta langs kysten av California.
"HJULBÅT": En Panther i farta langs kysten av California. Foto: WaterCar
Sist oppdatert

Da eventyret om WaterCar startet i 1999, var målet å bygge amfibiebiler som var rekordraske til lands og til vanns. Ambisjonen kulminerte i januar 2010. Da noterte modellen Python seg for en Guinness-rekord for amfibiebiler.

Python ble drevet av en Chevrolet Corvette-motor som ytte 450 hk. Rekorden lød på 204 km/t på land og 52 knop (96 km/t) til vanns.

Mannen bak prosjektet var Dave March. Han var inspirert av den vesttyske amfibiebilen Amphicar Model 770, som ble lansert under New York Auto Show i 1961, og frem til 1968 ble produsert i et antall av 3878.

LES OGSÅ: Dvergubåtene som reddet D-dagen

<b>INSPIRATOR: </b>Tyske Amphicar.
INSPIRATOR: Tyske Amphicar. Foto: D33ontworry

March og WaterCar holdt hus sør i California, og amfibiebilene som ble bygget, var aldri ment for serieproduksjon. Men det endret seg.

Rustfri, men...

I 2013 presenterte WaterCar sin første kommersielle modell, Panther. Ikke akkurat en folkemodell, serieproduksjon til tross. Å bygge et kjøretøy som skal fungerer greit både til lands og til vanns er selvsagt relativt komplisert, og prisen deretter.

GLEM HÅNDKLE: Klar for en annerledes dag på stranden?
GLEM HÅNDKLE: Klar for en annerledes dag på stranden? Foto: WaterCar

Og det er selvsagt viktig at holdbarheten er akseptabel. Chassiset er laget i kromstål (rustfritt og varmebestandig), og er plassert i et skrog/karosseri av glassfiber. Løsningen gir lav vekt, noe som er helt nødvendig for et amfibiekjøretøy.

WaterCar sier at Panther også kan brukes i saltvann, men at den da likevel bør spyles av med ferskvann, som en ytterligere sikring mot rust.

<b>EH, HVA? : </b>Ikke akkurat hva man er vant med å møte i skjærgården.
EH, HVA? : Ikke akkurat hva man er vant med å møte i skjærgården. Foto: WaterCar

Setene har støtdemping, og interiøret er laget av styrofoam, som er et plastbasert materiale ofte brukt til isolasjon og emballasje. Setebelter er selvsagt på plass, men anbefales rimeligvis bare brukt på land.

Lengden på Panther er 4,6 meter, og man forstår jo at dette ikke er en båt for røffe farvann. Dette er et avansert leketøy, med imponerende ressurser på dager der været lokker folk til strendene.

LES OGSÅ: Tender 33 er en helt spesiell bil... - eller er det en båt?

Fra land til vann på sekunder

Panthers eneste motor er en hekkmontert 3,7-liters Honda Accura V6, men den gir energi til to forskjellige fremdriftssystemer – til bakakslingen og til en hekkmontert vannjet.

PRAKTISK: Lettbåt og bil i ett er kjekt å ha med seg.
PRAKTISK: Lettbåt og bil i ett er kjekt å ha med seg. Foto: WaterCar

Fremdriften transformeres fra land- til vannmodus på knappe 15 sekunder. Hjulopphenget reguleres hydraulisk, og bruker 8 sekunder på å heises opp. Dette bidrar åpenbart til at Panther kan kjøre ut i vann i opp til 24 km/t.

Når bilen er i vann og skal være båt, settes girkassen i nøytral, og via en hendel heises hjulene opp og systemet svitsjer over til vannjeten.

15 SEKUNDER: Så kvikt går det fra land- til vannmodus.
15 SEKUNDER: Så kvikt går det fra land- til vannmodus. Foto: WaterCar

Dyr folkemodell

Prisen på en Panther er i dag 158 000 dollar. Ønsker man et utvalg spesialbygde løsninger, er prisen 198 000 dollar.

Prisene har ikke skremt rike arabere (kronprinsen av Dubai kjøpte seks stykker) og velsituerte californiere – og det er stort sett disse gruppene som har åpnet lommeboka og skaffet seg et eksemplar.

Denne saken ble første gang publisert 29/06 2019, og sist oppdatert 29/06 2019.

Les også