VW passat gte

Den populære familiebilen øker rekkevidden

Den var i mange år blant Norges mest solgte stasjonsvogner. Nå har den fått et ansiktsløft med mer avansert teknologi og bedre rekkevidde for den ladbare versjonen.

Pluss ikon
<b>LENGER REKKEVIDDE:</b> Volkswagen Passat GTE får lengre elektrisk rekkevidde og et teknologisk løft.
LENGER REKKEVIDDE: Volkswagen Passat GTE får lengre elektrisk rekkevidde og et teknologisk løft. Foto: Volkswagen
Sist oppdatert

Det er ikke samme salgssuset over VW Passat som det en gang var. SUV-ene suksess har gått på bekostning av stasjonsvognens hegemoni blant barnefamiliene, og dieselfrykten har også rammet Passat.

Øker rekkevidden på Passat GTE

Men plug in-versjonen av VW Passat har solgt bra siden lanseringen. Av de 2692 Passat-ene som ble registrert i fjor, var nærmere 1800 den ladbare versjonen GTE. Nå forlenges den elektriske rekkevidden til 55 kilometer, i henhold til den nye standarden WLTP - 70 kilometer i henhold til den gamle EU-syklusen (NEDC). Elmotoren i fornyede GTE jobber sammen med en bensinmotor som til sammen produserer 218 hk.

Les også: Bare tre nøkkelløse systemer er sikre nok

<b>BERØRT:</b> Førermiljøet i VW Passat GTE. Mye er kjent, men mer digitalt og bedre berøringsskjerm med bedre grafikk. Klokken midt på dashbordet er borte.
BERØRT: Førermiljøet i VW Passat GTE. Mye er kjent, men mer digitalt og bedre berøringsskjerm med bedre grafikk. Klokken midt på dashbordet er borte. Foto: Volkswagen

Passat ble lansert for første gang så langt tilbake som i 1973, men med lanseringen av faceliften blir den gamle traveren Volkswagens mest moderne når det gjelder teknologi om bord - i hvert fall for en kort stund.

Les også: Nå blir sladrespeilet "smart"

Autonom cruicekontroll

Den er alltid online med MIB3 - Modular Infotainment Matrix, og We Connect-infotainmentsystemet åpner for mange former for individualisering. Rattet er kapasitivt - det vil si at det reagerer på kun lett fingerberøring. Passat får en haugevis med assistansesystemer under paraplybegrepet IQ-Drive. Det inkluderer blant annet Travel Assist som innebærer at Passat bli den første VW-modellen med delvis autonom cruisekontroll helt opp til 210 km/t.

<b>FACELIFT:</b> Volkswagen Passat Variant R-Line
FACELIFT: Volkswagen Passat Variant R-Line Foto: Volkswagen

Den får de samme flotte LED matrix-hovedlysene som nye Touareg. Innvending kan Passat fås med digital cockpit som også omfatter en 9,2-tommers berøringsskjerm med bedre grafikk og stemmestyring. Den blir også å finne i Golf 8 og elbilen I.D. Neo. Er du glad i lyd, så kan Passat fås med et 700-watts anlegg fra danske Dynaudio.

Passat fortsatt med bensin og diesel

Dersom den ladbare GTE-versjonen ikke er interessant, så kan Passat fås med 1,5 eller 2,0-liters bensinmotorer der den kraftigste varter opp med 272 hk. Diesel-programmet starter på 1,6 TDI med 120 hk. Den kraftigste dieselen produserer 240 hk. Alle motoren kommer med partikkelfilter.

Denne saken ble første gang publisert 06/02 2019, og sist oppdatert 18/09 2019.

Les også