VW Golf

Golfen du egentlig har lyst på

Men det er et lite skår i gleden.

GOLF R: Denne varianten av Golf tilfredsstiller både farts- og fornuftskriterier. FOTO: VW

GOLF R: Denne varianten av Golf tilfredsstiller både farts- og fornuftskriterier. FOTO: VW

Publisert Oppdatert

VW Golf er Norges mest solgte bilmodell, og nå kommer en versjon som ikke kommer til å bidra voldsomt til salgstallene. Det skyldes at den er sterkere enn en Golf GTI. 

For dette er Golf R.

Den har en toliters TSI turbomotor på 300 hestekrefter, med et dreiemoment på 380 Nm. Den skal gjøre 0-100 km/t på 5,1 sekunder. Det er bare litt tregere enn den nye Mustangen. Toppfarten er elektronisk sperret til 250 km/t.

Bilen kjennetegnes av sportsseter,  en særegen støtfanger foran i R-design med store luftinntak, en særegen støtfanger bak med fire ovale, forkrommede eksosrør og kanalskjørt i R-design lakkert i bilens farge. Bilen har også særegne R-lettmetallfelger "Cadiz" i antrasitt med polerte eiker og 225/40 18-dekk og sorte bremsekalipere med R-Logo.

Den 1574 kilo tunge bilen har 4Motion firehjulstrekk, 6-trinns DSG automatgirkasse, og siden det er snakk om stasjonsvognen har den alle de samme praktiske egenskapene som en vanlig Golf - med blant annet et bagasjerom på 605-1620 liter, bare litt mindre enn i Skoda Octavia.

Og når man både kan få tilfredsstilt behovene for både fart og fornuft, er det antakelig denne Golfen du har mest lyst på - forutsatt at du har lyst på Golf. Skåret i gleden ert prisen på 666 700 kroner.

KONKURRENT: Ford Focus ST

GOLF R: Her er både stort bagasjerom og 300 hester under panseret. FOTO: VW

GOLF R: Her er både stort bagasjerom og 300 hester under panseret. FOTO: VW

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag