Bobilutleie

Utlendinger i tusentall vil leie bobil for å oppleve Norge

Det er kostbart, men turistene strømmer til for å oppleve fjorder og fjell med norske bobiler. Enkelte har tatt turen helt fra Kina.

Pluss ikon
<b>VENTER PÅ KUNDER:</b> På Minnesund venter bobiler i hopetall på utenlandske kunder.
VENTER PÅ KUNDER: På Minnesund venter bobiler i hopetall på utenlandske kunder. Foto: Geir Svardal
Sist oppdatert

Utenfor Touring Cars Norways lokale i Minnesund venter rekke på rekke av nyere bobiler fra Hobby på flybårne kunder. Hvorfor Hobby? Fordi den internasjonale bobilutleie-kjeden Touring Cars alltid har samarbeidet med denne produsenten.

<b>WILKOMMEN, BIENVENUE, WELCOME:</b> Tom Henrik Johnsen og Tor Erik Wang i resepsjonen på Minnesund.
WILKOMMEN, BIENVENUE, WELCOME: Tom Henrik Johnsen og Tor Erik Wang i resepsjonen på Minnesund. Foto: Geir Svardal

Flere tusen leieforhold signeres årlig her, og nesten bare med utlendinger. De lander på Gardermoen, og møtes der av en uniformert representant for utleieselskapet.

Derfra er veien til Minnesund kort. Kundene får en grundig orientering om bruk, regler og priser – inkludert hva de mest vanlige reparasjonene vil koste den som våger å velge bort ekstra forsikring.

Informativ og grundig gjennomgang

Etterpå blir gjestene vist inn i en liten «kinosal», der de vises en profesjonell og informativ video på aktuelt språk – engelsk, tysk, fransk, spansk eller andre språk. Til slutt gjennomgås den aktuelle bobilen fysisk. Ingen skal kunne si at de ikke visste.

Størstedelen av lokalet utgjøres av en diger hall, seksjonert opp i en avdeling for bobiler som skal vaskes og rengjøres og en for bo­biler som er klargjorte for ny kunde, samt en avdeling med reoler fulle av utstyr som dyner, puter, gassflasker, sykkel og hjelmer, såper, kaffetraktere og alt annet en leietager kan tenkes å ville ha med.

<b>SATSER ENGELSK:</b> Tom Henrik Johnsen (t.v.), Tor Erik Wang og Tom Egill Kallasten på plass i Råde, der de blant annet selger Swift.
SATSER ENGELSK: Tom Henrik Johnsen (t.v.), Tor Erik Wang og Tom Egill Kallasten på plass i Råde, der de blant annet selger Swift. Foto: Geir Svardal

Engelsk bobil

<b>SIKKERHET:</b> Swift skal blant annet selges på brann- og kollisjonssikkerhet.
SIKKERHET: Swift skal blant annet selges på brann- og kollisjonssikkerhet. Foto: Geir Svardal

Tom Henrik Johnsen viser oss rundt i Minnesund. Vi møter ham først i gamlebygget til Williams Caravan i Råde, nå overtatt av Northern Miles (NM). Dette selskapet ble startet i 2013, av Johnsen og kompanjongen Kristoffer Svendsen. Starten var rolig, og fokus var på utleie. Men i 2015 ble det fart i sakene. Da overtok de rettighetene til Touring Cars i Norge fra den finske avdelingen. Dette ble inngangsbilletten til den store og økende gruppen av utlendinger som ønsker å oppleve Norge med bobil.

Fra det tidligere Williams Caravan-bygget, som nå er skiltet «Northern Miles Bobil & Fritid», leies det også ut bobiler fra Hobby, men her er markedet primært nordmenn. Dessuten selges det brukte utleiebiler her, og – ikke minst – nye Swift.

– Salg blir mer og mer viktig for oss. Utleiebobilene i Touring Cars skal ikke være mer enn to år gamle, og det medfører et betydelig salg av brukte bobiler.

<b>LYKKES?:</b> Engelske Swift har forsøkt å etablere seg i Norge tidligere, uten hell. Men pr. i dag har den nye importøren solgt flere.
LYKKES?: Engelske Swift har forsøkt å etablere seg i Norge tidligere, uten hell. Men pr. i dag har den nye importøren solgt flere. Foto: Geir Svardal

Brannsikkert

Bobilkjedene

I tillegg til at enkelte større caravanforhandlere og en del enkeltstående firmaer også har bobilutleie, tilbyr også tre kjeder bobilutleie i Norge. Northern Miles, som består av Touring Cars Norge (utenlandske kunder) og NM Bobilutleie, er størst, med i alt 250 bobiler. Touring Cars har utleiestasjoner på Minnesund, Rygge, Tromsø, Trondheim og Lofoten, mens NM Bobilutleie er til stede i Minnesund, Råde, Evenes, Stjørdal og Tromsø. McRent er tilknyttet Ferda-kjeden, og har seks utleiestasjoner (Jessheim/Grimstad/Ålgård/Nordkjosbotn/Bergen/Bjerkvik). Motorhome.no Rental er tilknyttet Challenger-importør Arve Opsahl AS, og har utleiestasjoner i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Hva koster det så å leie en bobil? Prisen avhenger selvsagt av sesong og type bobil, og det kan påløpe betydelige ekstrakostnader om du vil hente og levere på forskjellige steder. Men som tommelfingerregel kan vi si at prisen i høysesongen varierer mellom 1800 og 3000 kroner døgnet.

Men vi trenger også nye bobiler i porteføljen, derfor passer Swift godt inn i vårt konsept, forklarer Johnsen.

Den som har fulgt med i timen vet at det allerede har vært gjort forsøk på å selge engelske Swift i Norge. Det gikk ikke bra. Men Northern Miles, Johnsen og hans Råde-baserte kolleger Tor Erik Wang og Tom Eigill Kallasten har klokkertro på merket, selv om ingen av dem har erfaring fra caravanbransjen. Men de kan salg, og mener at bransjen har godt av fornying.

– Swift er den eneste bobilprodusenten som krasjtester alle sine modeller. Testene har lært dem mye, og derfor er kassen med setene i sittegruppa avstivet, og bord lett å stue bort. Dessuten er materialene i interiøret brannsikre. Så vi skal selge spesielt på sikkerhet, fastslår Johnsen.

Delt utleie. For Northern Miles som sådan er det utleiedelen som er viktigst. Og her har de valgt to forskjellige utleie-konsept. Touring Cars håndterer utenlandske turister. NM Bobilutleie tar seg av nordmenn som vil leie bobil. Selskapene har produkter tilpasset sin målgruppe.

– Forskjellen er at nordmenn vet hvor de skal, og kan ta med seg en god del utstyr selv. Utenlandske kunder får en pakke med mye ekstra. De blir hentet på Gardermoen, og gitt grundig opplæring, forteller Johnsen.

<b>MEST UTBREDT:</b> Ingen har så mange utleiestasjoner i Norge, som Ferda-baserte McRent.
MEST UTBREDT: Ingen har så mange utleiestasjoner i Norge, som Ferda-baserte McRent. Foto: Geir Svardal

Ikke typiske campingkunder

Utenlandske kunder er ikke typiske campingkunder, og er som regel ferskinger i bobilsammenheng, noe som også bidrar til at det ryker en del speil og skjermer. Store skader er det få av.

– Disse kundene er kravstore, bereiste og betalingsvillige, og nå er det bobilreise i Norge som er spennende. Og de leier for lange perioder. Snittet er tre uker, og det lengste leieforholdet vi hadde i 2018 var på tre måneder, opplyser Johnsen.

At etterspørselen fra utlandet er stor, vitner den digre flåten av bobiler i Minnesund om. Flåten består av alt fra små varebiler med riggbart campingutstyr til digre alkovebiler med plass til seks personer.

– McRent er rimeligere enn oss, og pleier å være fullbooket først. Men etterpå hagler det inn bestillinger hos oss, sier Johnsen.

Han deler året inn i tre hovedsesonger, til dels med forskjellige kundegrupper. Det starter gjerne med briter og nederlendere i april. Om sommeren kommer kunder fra det sentrale Europa.

I august er det mange amerikanere som dukker opp. Mest eksotisk er det om høsten; da kommer kinesere og israelere.

– Vi har hatt kunder fra rundt 150 land, kan Johnsen fortelle.

Han er spesielt opptatt av Kina, og kan røpe at han allerede har vært i landet, og gjort research på campingplasser.

– Den som er i denne bransjen og mener alvor, må se til Kina.

<b>NØDVENDIG:</b> Utenlandske kunder har ikke med seg dyna.
NØDVENDIG: Utenlandske kunder har ikke med seg dyna. Foto: Geir Svardal

Rock and Rull

Mange bobilutleiere er skeptiske til å leie ut til for eksempel rockefestivaler. Dette gjelder ikke Northern Miles/Touring Cars. Under musikkfestivalen Tons of Rock i 2018 – på Fredriksten Festning i Halden – leide selskapet ut en hel haug med nye Hobby-er, som hotellrom.

8000 kroner for to netter sørget for at kundegruppen var voksen, og visstnok ikke ødela noe som helst, ikke engang etter å ha skylt ned selveste Ozzy Osbourne med øl. Men Johnsen innrømmer flirende at han kanskje ikke hadde turt å leie ut en bobil til Ozzy selv.

I år gjentar dette utleieforholdet seg, men nå er det Ekeberg camping i Oslo som er arena for Tons of Rock.

For moro skyld konkurrerer de forskjellige lands Touring Cars-avdelinger om å ha de mest eksklusive kundene. Her i Norge kan de slå i bordet med å ha rally-ikonet Sebastien Loeb som kunde under Rally Sverige.

Men selv Loebs signatur blekner litt mot den Touring Cars Finland etter sigende kunne notere seg for i 2017.

«Vladimir Putin».

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bobil nr 02 2019

Denne saken ble første gang publisert 03/05 2019, og sist oppdatert 30/04 2019.

Les også