offroad-camper

Rå offroad-luksus

Bobilen for de som vil ta turen utenfor allfarvei.

Pluss ikon
BOBIL FOR ENHVER ANLEDNING. Egnet for terrengkjøring og overlegen konstruksjon – noe som også merkes på prisen.
BOBIL FOR ENHVER ANLEDNING. Egnet for terrengkjøring og overlegen konstruksjon – noe som også merkes på prisen. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Basis er en Mercedes Unimog U 4023 - som skilter med 5,2-liters motor på 231 hestekrefter - og et dreiemoment på 900 newtonmeter. Men terrengkjøringsegenskapene er det ikke motoren som sørger for, derimot den høye bakkeklareringen, firehjulstrekket, differensialsperrene, og reduksjonsgirene. I tillegg kommer bobilen med åtte høy- og lavgir forover, og seks høy- og lavgir bakover.

LUKSUS: Kjøkken med arbeidsplate i naturstein, 110-liters kjøleskap, fryseboks, og stekeovn.
LUKSUS: Kjøkken med arbeidsplate i naturstein, 110-liters kjøleskap, fryseboks, og stekeovn. Foto: Produsent

Rammen tåler ekstreme vridninger. Med trepunktslager for førerhus, motor, og girkasse, samt hjuloppheng med skyverørsteknikk, tverstag og skruefjærer, har vogna en veltevinkel på 30 grader. Med slike egenskaper å slå i bordet med, er den opptil 9,8 tonn tunge EX 435 (maksimalt to tonn nyttelast) godt nok utstyrt til å forsere det meste av ulendt landskap. Bodelen tar sikte på å huse to.

Her er rikelig med plass, som for eksempel i sittegruppen bak, der det - grunnet tre omliggende vinduer - er godt utsyn. Ei dobbeltseng kan senkes over sittegruppen, og byr på 198 x 150 centimeter liggeflate. Kjøkkenet er romslig, og har arbeidsplate i mineralkompositt, 110-liters kjøleskap, fryseboks, og egen stekeovn. Badeværelset er raust innredet og har dusjkabinett med rustfritt stål og fot-kar. Og ferskvannstanken på 300 liter rekker til mer enn bare en rask kattevask. Ulempen med Unimog-bobilen er at den koster flesk. Pris: Fra 279 590 Euro.

Denne saken ble første gang publisert 27/10 2018, og sist oppdatert 09/04 2019.

Les også