Byton

10 ting du må vite om den nye super-ebilen fra Kina

Derfor er ikke Byton som andre biler.

Den kinesiske elbilen Byton er ikke designet av vanlige bil-folk, men av folk fra blant annet Apple, Tesla og Google. Akkurat det syns.
Den kinesiske elbilen Byton er ikke designet av vanlige bil-folk, men av folk fra blant annet Apple, Tesla og Google. Akkurat det syns.
Publisert

Byton heter den, og den traff som et knyttneveslag i mellomgulvet. Vi innrømmer at dette var langt over det vi hadde forventet oss.

For si "Kina-bil" til nesten hvem som helst, og de fleste ser for seg en liten unnselig bil, med snodig design, kollisjonsikkerhet som en skoeske og med enkle og billige løsninger over hele fjøla. Og materialkvalitet og finish deretter.

Byton viste sin første nesten produksjonsklare bil for et samlet europeisk pressekorps på Aker brygge for en ukes tid siden. Etter det møtet er det nok flere enn oss som må revurdere sin oppfatning av biler fra Kina.

Med Byton viser de ikke bare at de gjerne vil, men at de i aller høyeste grad også kan.

Helt fersk bilprodusent

Les vårt første inntrykk av Byton her:

Byton er et rykende ferskt bilmerke. Det ble etablert så sent som i 2018. Fabrikken ligger i Nanjiing i Kina, mens de har designsentre i både München, Tyskland og i Santa Clara, USA. Ett gedigent produksjonsanlegg sluttførers i disse dager.

SUV-en Byton M Byte kommer til Norge i 2020, og prisene starter på ca. 360.000 kroner.
SUV-en Byton M Byte kommer til Norge i 2020, og prisene starter på ca. 360.000 kroner.

En av de største investorene i Byton er Tencent Holdings, ett anerkjent kinesisk selskap som ligger langt framme på løsninger når det gjelder internett- og mobiltjenester.

Byton M Byte, den første bilen, kommer i to varianter: En modell med bakhjulsdrift og et batteri på 71 kWh, 272 hk, og en rekkevidde på 400 km. Samt en modell med firehjulsdrift og et 95 kWh-batteri, 476 hk, og en rekkevidde på 520 km.

Prisene vil starte på rundt 43.000 dollar, eller ca 360.000 kroner, mens toppmodellen med firehjulsdrift og lengst rekkevidde vil koste noe rundt 450.000 kroner.

Byton får alle andre biler til å virke gammeldagse

1. Byton Air Touch: For avansert gestgjenkjenning. Med denne funksjonen kan man styre skjermene med enkle håndgester, uansett hvor man er i bilen. For eksempel kan brukerne velge et sted på hovedskjermen med en gripebevegelse i luften, og så plassere det i kartfunksjonen på skjermen for å starte navigasjonen dit.

Man behøver ikke berøre skjermen for å bruke den da den har gestgjenkjenning.
Man behøver ikke berøre skjermen for å bruke den da den har gestgjenkjenning.

2. Kjenner deg igjen: I B-stolpene på begge sider av bilen er det kameraer for ansiktsgjenkjenning som gir deg tilgang til bilen uten nøkkel. Det finnes ingen lås eller dørhåndtak. Sidekameraer erstatter de tradisjonelle sidespeilene.

Ingen nøkkel, ingen dørhåndtak – bare to kameraer.
Ingen nøkkel, ingen dørhåndtak – bare to kameraer.

3. Materialkvalitet og finish: Som nevnt innledningsvis er kanskje ikke biler fra Kina mest kjent for hverken super materialkvalitet, finish eller eksklusivt og lekkert design som oser av kvalitet. Dette ikke altfor gode ryktet vet selvfølgelig Byton om – og de gjør definitivt sitt for å rette opp i dette kanskje litt feilaktige ryktet. For her oser det av skikkelig håndverk og gode materialer.

Det er lite å si på finish, design og materialkvalitet. Legg også merke til mobiltelefonen som lades i dørhåndtaket. Da glemmer du den neppe når du går ut av bilen.
Det er lite å si på finish, design og materialkvalitet. Legg også merke til mobiltelefonen som lades i dørhåndtaket. Da glemmer du den neppe når du går ut av bilen.

4. Den største skjermen: Den rekorden har Tesla så langt hatt. Men nå blir de slått av Byton, der dashbordet dekkes av den største skjermen som noensinne har vært montert i en bil. Den er 25 centimeter høy og hele 1 meter og 25 centimeter lang. I tillegg finnes en egen skjerm i rattnavet, og to i baksetet.

Det er liten tvil, Byton setter soleklar skjerm-rekord.
Det er liten tvil, Byton setter soleklar skjerm-rekord.

5. Byton Life cloud-plattformen: Denne plattformen ble utviklet for at man skal kunne dra nytte av teknologien og underholdningsmulighetene under kjøreturen. Byton Life er den vesentlige delen av dette. Det er en åpen digital cloud-plattform som forbinder programmer, data og smart devices. Når den forbindes med den innovative menneske / kjøretøy-integrasjonen, heves den intelligente opplevelsen til et nytt nivå, ifølge Byton.

6. Fire "My Life-funksjoner": Som er min helse, min kommunikasjon, min underholdning og mine aktiviteter. Den innebygde maskinvaren kobler seg automatisk opp med enhetene til brukeren, og tillater at Byton følger med på og synkroniserer helsedata som vekt, puls eller blodtrykk for å gi råd om helsetiltak / trening.

Bilen holder øye med helsa de og registrerer både puls og annen aktivitet. Har du beveget deg for lite får du beskjed.
Bilen holder øye med helsa de og registrerer både puls og annen aktivitet. Har du beveget deg for lite får du beskjed.

Byton M-Byte Concept støtter video- og telefonkonferanser, slik at brukerne kan arbeide når de pendler, eller snakke med venner og familie.

Sømløs overgang i bilen: Med Byton Life kan musikk, video eller annet innholdoverføres fra smarttelefonen til bildisplayet så snart brukeren setter seg i bilen.

Avansert kunstig intelligens og maskinlæring analyserer avtalekalender, steder og programdata for å gi tilpassede forslag til blant annet fritidsaktiviteter.

7. Ratt-skjermen: Med ratt-skjermen kan føreren styre Shared Experience-displayet (det store på dashbordet), navigasjon, seteinnstillinger og andre funksjoner. På siden av nettbrettet er det fysiske knapper til å styre volum med og veksle mellom kjøremodi. I samarbeid med Amazon har Byton integrert Alexa Voice i voicecontrol-systemet i bilen.

Det finnes ingen brytere på dashbordet. De få som er sitter på rattet.
Det finnes ingen brytere på dashbordet. De få som er sitter på rattet.

8. Data-rask: Bytons tilkoblede maskinvare vil bli klargjort for 5G. Den skjulte antennen på taket muliggjør dataoverføringer med hastighet på opptil 10 GB/sekund, noe som er hundre ganger raskere enn vanlig gjennomsnittlig overføringshastighet.

9. Automatisk brukerprofil-overføring: Brukere kan laste ned sin profil fra cloud-tjenesten uansett hvilken Byton han eller hun sitter i, slik at enhver Byton føles som ens egen bil, uansett hvor i verden man er. Dette gjelder alt fra seteinnstillinger, spillelister og andre tjenester som er lagret i en egen Byton-sky. Dette gjelder også for skjermene i baksetet, hvor barna kan finne igjen sin favorittunderholdning.

Den helt nye fabrikken er ikke klar enda, bare noen før-serie biler er så langt produsert. I 2019 starter maskineriet for fullt
Den helt nye fabrikken er ikke klar enda, bare noen før-serie biler er så langt produsert. I 2019 starter maskineriet for fullt

10. Produksjon: De første Byton M Byte vil rulle ut av den splitter nye fabrikken i 2019 og vil være for det kinesiske hjemmemarkedet. Sikkert for å teste de ut og eventuelt ha kort vei for eventuelle oppgraderinger / tilbakekallinger etc. USA er neste lanseringssted i første halvdel av 2020. Norge og Europa får bilene i siste halvdel av 2020. Bytons mål er å bygge 300.000 biler i året innen 2024.

Denne saken ble første gang publisert 16/07 2018.

Les også