unik Campingbil

Mikrohus på hjul

Firmaet This Moving House lager unike innredninger i varebiler.

Pluss ikon
<b>LUFTIG:</b> Barnas køyesenger er på tvers bakerst, og i lengderetning i taket. Foreldrenes dobbeltseng ved trappen.
LUFTIG: Barnas køyesenger er på tvers bakerst, og i lengderetning i taket. Foreldrenes dobbeltseng ved trappen. Foto: Tim Hall
Sist oppdatert

Radioteknikeren Jack Richens (38) og kjæresten Lucy Hedges, fra Oxford i England, tilbrakte syv år i en campinginnredet gammel rusthaug av en tidligere postbil, mens de sparte penger til hus.

Oppholdet ga dem god innsikt i hvordan en slik bil burde være innredet, etter deres smak og behov. Senere, da de hadde skaffet seg hus og fikk barn, ble bybobilmarkedet støvsuget. Med skuffende resultat.

- Enten var produktene veldig praktiske og veldig stygge, eller så var det motsatt, forteller Richens.

<b>PLASSUTNYTTELSE:</b> En smart skoløsning.
PLASSUTNYTTELSE: En smart skoløsning. Foto: Tim Hall

Så de bestemte seg for å bygge en selv, med utgangspunkt i en 2012-modell Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI "Long Wheel Base". Lucy hadde ideene, Jack evnene til å teste dem i CAD (Computer Aided Design) og realisere dem.

I løpet av fire måneder designet og bygget de en innredning, inspirert av kanalbåter så vel som de stadig mer populære mikrohusene og deres smarte løsninger. Grunntanken var at interiøret skulle bygges opp rundt fire faste senger, forklarer Richens.

<b>FOR HUNDEEIER: </b>VW Crafter innredet for eier med to hunder.
FOR HUNDEEIER: VW Crafter innredet for eier med to hunder. Foto: Tim Hall

- Det finnes mange fikse løsninger for å flytte på senger, men vår erfaring var at vi i den gamle campingbilen sjelden gadd å benytte oss av løsningene. Faste senger gir plassmessige utfordringer, men når Lucy knekket koden, ble det likevel bra.

Smart sengeløsning

Prosjektet ble døpt "The Moving House". På noen få kvadratmeter fikk Richens og Hedges plass til en dobbeltseng og køyesenger til sine to døtre, takket være en utrolig smart bruk av plassen bak. Et lite kjøkken har også fått plass, sammen med spisebord.

<b>REISE ENKELT: </b>Lastekapasiteten er begrenset, siden mye av det potensielle lasterommet går med til senger.
REISE ENKELT: Lastekapasiteten er begrenset, siden mye av det potensielle lasterommet går med til senger. Foto: Tim Hall

Bueformen er fremtredende, og et sterkt bidrag til romsligheten i bybobilen.

- Det er ikke så vanskelig å innrede en varebil. Det som er vanskelig er å gjøre innredningen robust nok til å tåle både humper, risting og småbarns lek, sier Richens om den prosessen.

Hele prosjektet, varebilen inkludert, kostet rundt 150 000 kroner. Reaksjonene fra det etablerte bobil-miljøet? Det var fiendtlig. Richens og Hedges ble overøst med nedlatende kommentarer på sine Facebook-sider. Noe de brydde seg katta om.

Så publiserte nettstedet Tech Inside en video om prosjektet. I løpet av tre dager var den sett 20 millioner ganger, og hadde fått 300 000 delinger på Facebook.

I løpet av kort tid hadde samboerparet flere hundre bestillinger på lignende innredninger.

<b>HYBELHUS: </b>Hundene har hver sin "hybel".
HYBELHUS: Hundene har hver sin "hybel". Foto: Tim Hall

- Så nå har jeg tatt dette som fulltidsarbeid. Vi tror at interiøret i bybobiler og bobiler kan forbedres ytterligere. Det er som om produsentene har grodd fast i tankegods fra 80-tallet.

Mangler bad

For oss som er vant med tradisjonelle bybobiler, har denne versjonen av en bybobil tre betydelige mangler. Bad. Skap. Og lastekapasitet bak.

Men for Richens og Hedges var det svært viktig å ha det romslig i bybobilen. Og mange kunder vil ha de samme løsningene, viser det seg. Ikke alle er opptatt av at absolutt alt skal være på plass i et mobilt hjem av denne typen.

- Våre egne erfaringer er at vi bruker toaletter og dusjer på campingplasser og andre steder. Men det er ikke noe problem å installere bad, og vi har tegninger for en slik versjon klare, og skal bygge en prototyp, forteller Jack Richens til Vi Menn Bobil.

Han og samboeren har allerede innredet enda en varebil for camping – en VW Crafter for en kvinne som reiser på utstillinger med sine to hunder.

<b>SITTEGRUPPE: </b>Som i andre bybobiler kan pilotstolene snus innover, mot spisebordet.
SITTEGRUPPE: Som i andre bybobiler kan pilotstolene snus innover, mot spisebordet. Foto: Tim Hall

Kravene her var en fast seng, en gjesteseng som raskt kunne stuves bort, to hundehus og kjøkken med platetopp og grill. Førerhuset måtte ha tre seter med belter, og alle måtte kunne snus rundt innover mot bodelen. Resultatet er imponerende.

Denne saken ble første gang publisert 09/11 2018, og sist oppdatert 09/04 2019.

Les også