Prøvekjørt: VW Amarok Aventura 3,0 V6 258 hk

Råtass med plan

Den er ikke engang spesielt moderne, men toppmodellen i Amarok-serien med 258-hesters V6 er en sann fryd å kjøre.

Pluss ikon
<b>TOPPMODELL:</b> Den er kostbar, men går utenpå det meste andre i pickup-segmentet.
TOPPMODELL: Den er kostbar, men går utenpå det meste andre i pickup-segmentet. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Det er ikke ofte vi opplever seter med solid sidestøtte i en pickup. Men når motoren er en 258-hesters V6 med «overboost»-funksjon, som gjør at den yter hele 272 hk i en kort periode, så kan man saktens sette pris på solide sidevanger. Noen svingenes mester er toppmodellen av Amarok riktignok ikke. Til det er understellet for enkelt.

Mye komfort

Likevel er det litt imponerende hvor mye komfort VW har fått ut av Amarok til tross for ramme­konstruksjon, stiv bakaksel og bladfjærer. Den klassiske vaggete og stive pickup-følelsen kjenner vi lite til. Amarok har den klart mest SUV-aktige kjørerkomforten av pickupene som vi har kjørt - som ikke inkluderer de store amerikanske pickupene.

LES OGSÅ: Dette er Norges minste bobil, men den har kjøkken, bad og fire sengeplasser

KOMFORT: Åttetrinns automatgir, seter med solid sidestøtte og ratt som kan høyde- og lengdejusteres er ikke vanlig i pickup-segmentet.
KOMFORT: Åttetrinns automatgir, seter med solid sidestøtte og ratt som kan høyde- og lengdejusteres er ikke vanlig i pickup-segmentet. Foto: Martin Jansen

Rask og sterk

Firesylindret diesel har vært kjennings­melodien i det norske pickup-markedet. Amarok har ikke vært noe unntak, men nå er den kun å få med V6 i Norge. Med faceliften som ble lansert på tampen av 2017, ble en treliters V6 med 224 hk introdusert. Nå er det hentet ut enda mer hester av denne motoren. Maksimalt dreiemomentet er på 580 Nm, og den gjør 0-100 km/t på ni sekunder.

LES OGSÅ: Test av robust og solid turbrenner - Koeva Booster +1

Det er 1,6 sekunder raskere enn en 200-hesters Ford Ranger, og kan by noen og enhver på en overraskelse i lyskrysset. Amarok kan også fås i en 204-hesters versjon.

<b>FAMILIEBIL:</b> Bilen vi prøvekjørte hadde bakseter og kunne dermed vært en praktisk familiebil, men med hvite skilter er den fryktelig dyr.
FAMILIEBIL: Bilen vi prøvekjørte hadde bakseter og kunne dermed vært en praktisk familiebil, men med hvite skilter er den fryktelig dyr. Foto: Martin Jansen

Toppmodellen Aventura som vi har prøvekjørt er utstyrt med 8-trinns automatgir og permanent 4Motion-firehjulstrekk med 40:60 fordeling foran og bak, samt selvsperrende Torsen-midtdifferensial.

Det betyr selvsagt mye for kjørekomforten. Det samme gjør de utmerkede setene med 14-veis justering og nappaskinn. Rattet kan både lengde- og høydejusteres. Eier du eller har eiet en VW fra de seneste årene, vil du kjenne igjen det meste i cockpiten. Multimedia og navigasjon betjenes med en 16,5 cm bred berøringsskjerm med klare alderdomstegn. Vi finner hele fire 12V-uttak i cockpiten.

<b>PERMANENT:</b> VW Amarok har permanent 4Motion firehjuls­trekk med selv­sperrende Torsen-­midt­differensial.
PERMANENT: VW Amarok har permanent 4Motion firehjuls­trekk med selv­sperrende Torsen-­midt­differensial. Foto: Martin Jansen

Europall på tvers

Lasteflaten på planet måler 1222 mm mellom hjulhus­ene. Det gir plass til en europall (1200 x 800 mm) sideveis. Maksimal nyttelast er på 842 kilo. Med Heavy Duty-bladfjæring øker lasteevnen til 985 kilo. Lasteplanet er utstyrt med fire ringer for feste og ett 12V-uttak. Lastelemmen kan belastes med inntil 200 kg og kan ved behov fungere som en forlengelse av lasteplanet. Amarok trekker 3,5 tonn.

GODT PLAN: Med en lastebredde på 1222 mm er det mulig å frakte europaller på tvers. Laste­flaten er på 2,52 m2, og laste­plan­sidene er 508 mm høye.
GODT PLAN: Med en lastebredde på 1222 mm er det mulig å frakte europaller på tvers. Laste­flaten er på 2,52 m2, og laste­plan­sidene er 508 mm høye. Foto: Martin Jansen

Vi har ikke testet den i terrenget, men permanent firehjulsdrift, elektronisk bakaksel­differensialsperre, offroad-funksjon som justerer bakkebremseassistenten og ESP-en for mer krevende kjøring, vadedybde på 50 cm, gjør at den bør kunne takle dårlige anleggsveier. Den skal kunne kjøre på skrå med en helling på 50°, og over ramper med en vinkel pa inntil 15,6°.

VW Amarok Aventura

3,0 V6 Motor, cm³: 2967

Effekt, hk ved o/min: 258/3000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 580/1400

Egenvekt, kg: 2003

Tilhengervekt, kg: 3500

Lasteplan: 2,52 m²

Maks lasteevne: 842 kilo

Lengde/bredde/høyde, cm: 519/195/188

Akselavstand, cm: 309

Bakkeklaring: 192 mm

Standard dekkdimensjon: 255/50R20

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,83 l/mil

CO₂-utslipp, g/km: 221

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,0

Toppfart, km/t: 191

Pris fra, kr: 639 400

Pris, fra, kr personbil: 1 041 000

Tallene er basert på personbil

Denne saken ble første gang publisert 28/03 2019, og sist oppdatert 29/03 2019.

Les også