Prøvekjørt: RANGE ROVER EVOQUE r-dynamic se LIMITED EDITION

Lekker luksus med ulekker motor

Range Rover Evoque er forbedret på viktige områder, men glem 150-hesters diesel dersom du er glad i å kjøre bil.

Pluss ikon
FORNYET: Range Rover Evoque.
FORNYET: Range Rover Evoque. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

HVA HAR VI KJØRT: Range Rover Evoque ble lansert med brask og bram i 2011, og begeistret mange med sitt dristige design i en ellers ganske traust klasse av kompakte SUV-er. Det engelske bilmagasinet Top Gear tok bilen verden rundt. Land Rover hyret Victoria Beckham som konsulent med tittelen "Creative Design Executive" da Range Rover Evoque skulle produseres. Kanskje var det fru Beckhams bidrag som gjorde utslaget, for året etter lanseringen kåret kvinnelige motorjournalister fra 12 forskjellige land Range Rover Evoque til Women's World Car of the Year. Det kan være tøft å følge opp en stor suksess, og nye Evoque bærer bud om forsiktig fornyelse og ingen total omkalfatring. Sikkert smart. Men den er bygget på helt ny plattform og flere av designtrekkene minner om den større Velar. Dimensjonene er omtrent som forgjengerens. De er omtrent like lange 4,37 meter, men akselavstanden er blitt litt lengre og skal gi 20 millimeter mer plass til beina i baksetet. Volumet i bagasjerommet har vokst fra 420 til 472 liter. Evoque kommer med Land Rovers nye InControl infotainmentsystemet Touch Pro Duo med to integrerte 10-tommers HD-berøringsskjermer. Et 12,3-tommers førerdisplay for instrumentvisning ( Interactive Driver Display, ekstrautstyr) betjenes av berøringssensitive knapper på rattet. Disse kapasitive betjeningsknappene betjener funksjoner som visningsmodus, medier og telefon. I tillegg kan Evoque også leveres med head up-display, noe som gir ikke mindre enn fire "skjermer" med informasjon. Girhjulet er byttet ut med en mer tradisjonell spak.

SLADRESPEIL: Clearsight-sladrespeiL.
SLADRESPEIL: Clearsight-sladrespeiL. Foto: Martin Jansen

Bilen vi prøvekjørte var en Limited Edition-utgave med alt tenkelig utstyr, også Clearsight-sladrespeil som er helt nytt i Land Rovers rekker. Speilet er en HD-skjerm, og et kamera på antennefinnen på taket gir full oversikt over hva som skjer bak. Det innebærer et speilbilde som er uhindret selv om du har passasjerer i baksetet og stappfullt bagasjerom. Men Clearsight-sladrespeilet er virkelig et sladrespeil i ordets rette forstand, og gir et nesten for godt innsyn i hva personene i bilen bak driver med når du står i kø. Med en knapp kan du bytte visning til tradisjonelt sladrespeil. Det kan jo være greit når sjåføren bak sitter med fingeren et stykke opp i nesen. Evoque er primært en litt dandy byjeep, men med firehjulstrekk og programmer for kjøring på noe mer krevende underlag, så er den tross alt en Range Rover. Den skal tåle en vadedybde på 60 centimeter.

DESIGN-SUV: Nye Range Rover Evoque vekker naturlig nok ikke samme interesse som forgjengeren, men er fortsatt en flott kompakt-SUV.
DESIGN-SUV: Nye Range Rover Evoque vekker naturlig nok ikke samme interesse som forgjengeren, men er fortsatt en flott kompakt-SUV. Foto: Martin Jansen

DETTE LIKER VI: Nye Evoque er en mer luksuriøs, stillegående og smidig kjøreopplevelse enn forgjengeren som kunne krenge ganske kraftig når den ble satt på prøve. En nitrinns automatkasse girer mykt. Ved første forsøk synes vi det enorme antall funksjoner og visningsmuligheter er rotete og forvirrende. Men etter hvert som systemene tas i bruk og funksjonaliteten sitter mer i fingrene, så fungerer det fint. Systemet bør appellere til teknoentusiaster som begeistres av litt mer avanserte brukergrensesnitt. For systemet gir virkelig et hav av valg. Materialvalget i interiøret gir luksusfølelsen.

UTEN KNAPPER: Evoque har Land Rovers nye infotainmentsystemet Touch Pro Duo med to integrerte 10-tommers HD-berøringsskjermer.
UTEN KNAPPER: Evoque har Land Rovers nye infotainmentsystemet Touch Pro Duo med to integrerte 10-tommers HD-berøringsskjermer. Foto: Martin Jansen

DETTE LIKER VI IKKE: Bilen vi prøvekjørte var en R-Dynamic SE-versjon med Limited Edition-pakke, og var utstyrt med en toliters diesel med 150 hester. Den kler ikke bilen. Den føles altfor svak og når du presser på avgir den et lydbilde som ødelegger den ellers så gode luksusfølelsen. En svært kostbar luksusbil som akselererer fra 0-100 km/t på over 11 sekunder, rimer ikke. Prisen på 878 500 kroner, pluss utstyr, er altfor høy.

KONKLUSJON: I nye Evoque får du luksusfølelsen fra de større Range Rover-modellene, men motoren er feil og prisen for høy. En plug in-hybrid vil bli introdusert i løpet av året. Det er bare å vente.

TEKNISKE DATA

Range Rover Evoque 2,0 150

Motor, cm³: 1999

Effekt, hk ved o/min: 150/2400

Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1750

Egenvekt, kg: 1873

Tilhengervekt, kg: 2000

Lengde/bredde/høyde, cm: 437/200/165

Akselavstand.cm: 268

Bakkeklaring, cm: 21,2

Bagasjerom, liter: 472 - 1156

Standard dekkdimensjon: 235/50R20

Forbruk, NEDC l/mil: 0,56

Forbruk, WLTP l/mil: 0,67

CO2-utslipp, NEDC g/km: 149

CO2-utslipp, WLTP g/km: 177

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,2

Toppfart, km/t: 196

Pris fra, kr: 878 500

Denne saken ble første gang publisert 25/07 2019, og sist oppdatert 24/07 2019.

Les også