Prøvekjørt: Peugeot 508 Sport Engineereed

En bil man virkelig gleder seg til å kjøre

Balanserer nytelse og nytte på elegant vis.

Pluss ikon
<b>FØRST:</b> 508 PSE er den første modellen i Peugeots satsning på sportslige modeller, plassert under paraplyen Peugeot Sport Engineered, og bygget med kunnskap fra motorsportavdelingen Peugeot Sport. 
FØRST: 508 PSE er den første modellen i Peugeots satsning på sportslige modeller, plassert under paraplyen Peugeot Sport Engineered, og bygget med kunnskap fra motorsportavdelingen Peugeot Sport.  Foto: Martin Jansen
Publisert

Først en dårlig nyhet: Peugeot har antakelig laget sin siste GTI. Den gode nyheten er at Peugeot allerede har fylt tomrommet med en løsning som er mer i tråd med EUs strenge utslippskrav.

Les også: Test av Peugeot 308 GTI

Det dreier seg om satsingen PSE - Peugeot Sport Engineered med plug in-hybrider.

Først ut er 508 PSE, som vi har prøvekjørt. Og la oss bare slå fast med en gang at PSE ikke er noen dårlig erstatning for GTi.

508 PSE har tre motorer, en 1,6-liters bensinturbo med 200 hk, en elektrisk motor foran med 110 hk og en elektrisk motor bak med 113 hk. Dette gir bilen firehjulsdrift, en samlet motoreffekt på 360 heste­krefter og 520 newtonmeter, og evnen til å ta seg fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder.

Kreftene håndteres av en åttetrinns automatkasse. Den miljøvennlige bonusen er at den kan kjøres inntil 40 kilometer helt elektrisk - avhengig av temperatur og kjørestil.

<b>TRE MOTORER:</b> Turbomotor med 200 hestekrefter foran, og to elektriske motorer med henholdsvis 110 hestekrefter foran og 113 hestekrefter bak. 
TRE MOTORER: Turbomotor med 200 hestekrefter foran, og to elektriske motorer med henholdsvis 110 hestekrefter foran og 113 hestekrefter bak.  Foto: Martin Jansen

Hoggtenner

Først litt om utseendet. Den ser veldig tres bien ut, og det er det åpenbart ikke bare jeg som synes for den vekker berettiget oppsikt.

Les også (+): Test: Peugeot 508 SW PHEV - Familiefornuft med snert

Sammenlignet med 508 Hybrid, så er den lavere og har bredere sporvidde. Men det er mer. 508 PSE har den eksklusive lakkfargen Grå Selenium med perlemorseffekt. Signaturelementet med skrånende striper er i fargen Kryptonite.

<b>SØMLØST:</b> I 508 PSE opplever vi at bensinmotoren og elmotorene jobber sømløst sammen. 
SØMLØST: I 508 PSE opplever vi at bensinmotoren og elmotorene jobber sømløst sammen.  Foto: Martin Jansen

Fronten er aggressiv med svart grill, lysende hoggtenner og Kryptonite-fargede luftinntak som skal gi bedre motorkjøling. Det er sideskjørt hele veien foran til bak med små finner eller slisser som kanaliserer luftstrømmen.

Les også (+): Test Peugeot 3008 Hybrid4 - Familiebil i fyr og flamme

Bak har den diffusorinnsats, runde eksosrør og LED-lys med 3D-effekt som aktiveres når dørene låses opp. 20-tommers støpte lettmetallfelger i fargen Black Mist og brede hjulhus gjør også sitt til det muskuløse utseendet.

<b>KUNST:</b> Lekkert og førerorientert. Her skal det kjøres. 
KUNST: Lekkert og førerorientert. Her skal det kjøres.  Foto: Martin Jansen

Elegant balanser

Og heldigvis er ikke dette en tøft utseendet Peugeot med visne ytelser. Her innfrir designen det den lover. 508 PSE har flere forskjellige kjøremoduser. I tillegg til helt elektrisk- og hybridmodus, har den et komfortmodus. Den fungerer da som hybrid, men med mykere fjæring. Firehjulstrekket er variabelt, men bilen har også et 4x4-modus der firehjulstrekket er aktivt hele tiden.

<b>SIKT:</b> Instrumentene ser man over rattkransen. 
SIKT: Instrumentene ser man over rattkransen.  Foto: Martin Jansen

Det mest interessante moduset er Sport-innstillingen. Du vil merke at bilen nærmest bykser fremover når du skifter til Sport.

Ikke bare fyres gassresponsen opp. Styringen og dempingen strammes. Den elektroniske stabilitetskontrollen justeres og lydbilde endrer seg bitte litt. Dette er ikke en bil der det knatrer fra eksosanlegget i sportsmodus. Responsen er ikke brutal, men kraftig nok.

Understellet virker svært vellykket og balanserer komfort og dynamikk på elegant vis. Svingene håndteres med glans uten at tung batteripakke legger noen demper på den gode følelsen av å kjøre en sporty bil som griper godt i svingene tross vinterdekk.

Les også (+): Test: Mercedes' løsning med diesel-hybrid fungere som bare det

Den er heller ikke pinne stiv slik at det spretter på telehiven, og i komfortmodus er den virkelig behagelig. Selv ikke de store hjulene greier å spolere komforten selv om de gir noe romlestøy på grov asfalt.

<b>FINNE:</b> Kanalisering av luft. 
FINNE: Kanalisering av luft.  Foto: Martin Jansen

Et stykke kunst

Cockpiten er orientert mot at her skal det kjøres. Setene i nappaskinn, stoff og alcantara er nydelige og fransk på sitt beste, samtidig som de gir den sidestøtten man ønsker i en sportslig bil. Peugeot har ikke vært kjipe i materialvalget. Rattet er i nappaskinn og dashbordet har tredekor i zebrano - et løvtre i erteblomstfamilien.

Les også (+): Test: BMW 530e xDrive Touring - Nå er den perfekt for Norge

Det begynner å nærme seg syv år siden Peugeot introduserte førermiljøet med lite ratt og instrumenter rett i siktlinjen over rattkransen.

<b>USB:</b> Litt knotete å komme til USB-portene som er plassert i rommet under midtkonsollen.
USB: Litt knotete å komme til USB-portene som er plassert i rommet under midtkonsollen. Foto: Martin Jansen

Det krevde litt tilvenning fordi det ga en opplevelse av å ha rattet for lavt, men det fungerer veldig fint. I tillegg er berøringsskjerm og betjeningsknapper plassert slik at fokuset forblir der det skal være: på veien. Det er begripelig, oversiktlig og enkelt i bruk.

Det finnes biler med flottere, raskere og mer høyoppløste skjermer, men måten elementene er komponert på er et stykke kunst.

Prøvekjørt: Audi A6 Avant har fått nytt liv som plug in-hybrid

Har man aldri kjørt en nyere Peugeot vil man muligens finne betjeningen av cruisekontrollen litt plundrete de første gangene. Det samme med radiolistene som vi aldri blir helt kloke på. Sikkert brukerfeil.

Og mens vi sutrer over bagateller, så kan vi også nevne at det er litt knotete å komme til USB-portene som er plassert i rommet under midtkonsollen.

<b>KOMFORT:</b> Herlige seter med nappa og alcantara. 
KOMFORT: Herlige seter med nappa og alcantara.  Foto: Martin Jansen

Heftig seden

Vi prøvekjørte 508 PSE som sedan. Ifølge Peugeot slekter den på legendariske 405 T16, en heftig sedan som ble bygget i et lite volum på begynnelsen av 90-tallet.

Den hadde en voldsom turbomotor med 220 hestekrefter og firehjulsdrift. Selv om ytelsene var kvasse, så var stylingen nøktern. 16-tommers felger, en liten vinge på bagasjelokket og større luftinntak foran ble det ryddet plass til.

LEGENDARISK: Peugeot 405 T16.
LEGENDARISK: Peugeot 405 T16. Foto: Produsent

Om T16 noen gang fant veien til Norge vet vi ikke, de fleste måtte uansett nøye seg med 405 Mi16 med 158 hestekrefter dersom de skulle ha Peugeot-sedan med GTI-lignende ytelser.

508 PSE kan også fås som stasjonsvogn, som øker bruksområdet. Vi synes sedanen er barskest.

Det er den som best viderefører tradisjonene fra T16 og Mi16, men dersom vi igjen skal ta en titt bakover så er ikke Peugeot helt ukjente med hvasse stasjonsvogner heller, som for eksempel Peugeot 505 GTI.

Les også: Mercedes' 800-hesters monster-hybrid

Mye utstyr

508 PSE er priset til 700 000 kroner for stasjonsvognen, mens sedanen koster fra 684 900 kroner. Mye utstyr er med på kjøpet. I tillegg til 20-tommers felger, kommer PES-versjonene med justerbar demping, sportsratt, adaptiv cruisekontroll og full LED-lys foran og bak.

KRYPTONITE: Signaturelementet med skrånende striper er i fargen Kryptonite.
KRYPTONITE: Signaturelementet med skrånende striper er i fargen Kryptonite. Foto: Martin Jansen

Den kommer også med et night vision-system som skal gi deg ekstra øyne når det er mørkt eller dårlig sikt. Et infrarødt kamera skal være i stand til å oppdage fotgjengere eller dyr foran bilen. Komfortutstyr som seter med alcantara-skinn, elektrisk setejustering foran, navigasjon med 3D-visningen og et lydanlegg fra Focal med 10 høyttalere, er også standard.

Dommen

Peugeot 508 Sport Engineered balanserer nytelse og nytte på elegant vis. Om Peugeot har tatt livet av GTi, så er et trist, men den har fått en verdig avtaker i PSE. 508 PSE er en bil man virkelig gleder seg til å kjøre.

TEKNISKE DATA

508 Peugeot Sport Engineered

Motor, cm³: 1598

Elmotor 1, kW/hk: 81/110

Elmotor 2, kW/hk: 83/113

Effekt, hk, totalt: 360

Dreiemoment, Nm, totalt: 520

Batterikapasitet, kWh: 11,5

Rekkevidde, WLTP km: 42

Ladetid med veggboks 7,4 kW: 105 min

Ladetid vanlig stikkontakt: 6,5 timer

Egenvekt, m/fører, kg: 1850

Lengde/bredde/høyde, cm: 475/191/141

Akselavstand, cm: 280

Bagasjerom, liter: 487 - 1537

Tilhengervekt, kg: 1260

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,2

CO₂-utslipp, WLTP g/km: 46

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,2

Toppfart, km/t: 250

Standard dekkdimensjon: 245/35 R20 Michelin Pilot Sport 4S

Sedan: pris fra: 684 900 kroner

Stasjonsvogn, pris fra: 699 900 kroner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr

Denne saken ble første gang publisert 23/03 2021.

Les også