Prøvekjørt: Hyundai Nexo

Fremtidsbilene er her nå

Innen 2030 ser Hyundai for seg at elektriske og hydrogendrevne biler har overtatt rollen til forbrenningsmotoren. Som denne, hydrogenbilen Hyundai Nexo

<b>FUTURISTISK:</b> Førermiljøet i hydrogenbilen Nexo avspeiler den moderne drivlinjen og kjørefølelsen.
FUTURISTISK: Førermiljøet i hydrogenbilen Nexo avspeiler den moderne drivlinjen og kjørefølelsen. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Hydrogenbilen Hyundai Nexo har mål og egenskaper som trekker i retning av Mercedes GLC eller Volvo XC60. Hvis ingen sa om drivlinjen før du kjører, ville du tenkt på Nexo som en hvilken som helst elektrisk bil. Brenselcellen omgjør hydrogenet i tankene til elektrisitet under kjøring. Et batteri på 1,56 kWh (omtrent som en normal hybridbil) brukes til mellomlagring og en elektrisk motor på 120 kW/163 hk driver forhjulene.

Det har vært en smule forvirrende å følge med på utviklingen i hydrogen/brenselcelle-bilene de siste par årene. Da Hyundai startet opp i 2013 med salg av sin hydrogendrevne utgave av ix35 var dette en teknologi man så for seg kunne utvikle seg ganske parallelt med de vanlige elbilene. Helt slik gikk det som kjent ikke. Blant annet av kostnadshensyn konverterte flere bilfabrikker med hydrogensatsinger til tradisjonelle elbiler. Men i løpet av 2018 har igjen interessen for hydrogen/brenselcelle økt. Toyota har kunngjort at de ekspanderer produksjonskapasiteten, og i slutten av juni ifjor offentliggjorde Hyundai en partneravtale med Audi og VW der selskapene sammen skal bruke dagens teknologi og utvikle ny innen brenselcelle-området.

<b>NORSK LANSERING:</b> Operahuset er <br/>på mange måter en passende bakgrunn for Nexo. Det skal både tunge løft og drama til for at hydrogenbiler skal bli vanlige i gatebildet.
NORSK LANSERING: Operahuset er
på mange måter en passende bakgrunn for Nexo. Det skal både tunge løft og drama til for at hydrogenbiler skal bli vanlige i gatebildet.
Foto: Uli Sonntag

Løsning for nyttekjøretøy

Hos Hyundai tror man nå brenselcelle- og batteridrevne biler vil komplettere hverandre etter hvert som tradisjonelle fossildrevne biler fases ut frem mot 2030. Akkurat hvordan det landskapet vil se ut, sier man foreløpig ikke så mye om. Men peker på at det er flere utfordringer som må løses for brenselcellebiler og at man på nyttekjøretøy ser bedre potensial for brenselcelle enn vanlige batteriløsninger. Innen 2020 mener Hyundai at de skal ha nyttekjøretøy med brenselcelle i produktutvalget. Noe av årsaken til at man ser mot nyttekjøretøy er at de er bedre egnet til å absorbere de områdene som er mest problematisk i forhold til personbiler: En brenselcelle-drivlinje er foreløpig kostbar og hydrogentankene tar relativt stor plass. I tillegg er hydrogen energikrevende å fremstille.

<b>FYLLE:</b> Hydrogenstasjonene må bli mange flere, men selve tankingen tar ikke mer tid enn for en normal bil.
FYLLE: Hydrogenstasjonene må bli mange flere, men selve tankingen tar ikke mer tid enn for en normal bil. Foto: Uli Sonntag

Spennende cockpit

I Hyundai Nexo merker du ikke så mye til disse tingene. De tre hydrogentankene på 52,2 liter har nok kapasitet til å drive bilen rundt 660 km ifølge WLTP-normen. Med egenvekt på ca. 1870 kg kjører Nexo smidig og behagelig, men langt fra sportslig. De 163 hestene holder til husbruk, men gir ikke noe ekstra overskudd. Det mest spennende med Nexo er cockpiten og instrumentbordet med store skjermer og betjening som ut av en science fiction-film. Bilen er komplett utstyrt og prisen på 590 000 er således ikke helt avskrekkende.

Infrastruktur mangler

I Norge er infrastrukturen på hydrogenstasjoner heller laber sammenlignet med statusen for hurtigladere, men Uno-X Hydrogen AS har planer om å gjøre mye med det de kommende årene. Daglig leder Roger Hertzenberg, sier at de prioriterer de viktigste langkjøringsveiene. Det er som langtursbil brenselcelle per i dag har sine fortrinn, blant annet fordi det kun tar 3–5 minutter å fylle tankene. Og selve prosessen er omtrent like enkel som med en vanlig bil.

Om Hyundai får rett i sine spådommer om at el- og brenselcellebiler kommer til å overta for tradisjonelle drivlinjer i løpet av 10–12 år er foreløpig i det blå. Det eneste sikre er at det kommer til å kreve vesentlige fremskritt på teknologisiden. Og helst i løpet av de neste par-tre årene.

TEKNISKE DATA

Hyundai Nexo Fuelcell Panorama

Effekt kW/hk: 120/163

Dreiemoment Nm: 395

Rekkevidde WLTP, km: 666

Batterikapasitet, kWh: 56

Drift: Forhjulsdrift

Egenvekt, kg: 1870

0-100 km/t, sek: 9,2

Toppfart, km/t: 179

Lenge/bredde/høyde, cm: 467/186/164

Akselavstand, cm: 279

Bakkeklaring, cm: 16,2

Bagasjerom, liter: 461 - 1466

Hengerfeste: Ikke tilgjengelig

Standard dekkdimensjon: 245/45R19

Pris fra, kr: 585 900

Denne saken ble første gang publisert 01/11 2019, og sist oppdatert 07/11 2019.

Les også