Test: BMW 530e xDrive

Nå er nesten alt på plass

Den nye ladehybriden i 5-serien har alt hva hjertet begjærer. Bortsett fra den rette karosseriversjonen.

Pluss ikon
<b>LUKSUSFORMAT:</b> 5-serie er en gedigen bil, men i det nåværende formatet mister den noe av <br>den dynamiske følelsen fra tidligere generasjoner.
LUKSUSFORMAT: 5-serie er en gedigen bil, men i det nåværende formatet mister den noe av
den dynamiske følelsen fra tidligere generasjoner.
Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

To og et halvt år etter lanseringen av nye BMW 5-serie i ladehybridversjon, er tiden kommet for en aldri så liten oppdatering. Og med en for norske bilkjøpere viktig detalj på plass. Nå kan nemlig BMW 530e også leveres med firehjulsdriftsystemet xDrive. Det eneste skåret i gleden er at vi nordmenn nok helst skulle sett 530e i Touring-utgave. Men skal du ha ladbar 5-serie er det altså sedan som gjelder.

Selv om vi holder en knapp på xDrive som den viktigste nyheten, skal vi ikke glemme at den nye versjonen av 530e også har fått et større batteri. Bruttokapasiteten stiger fra 9 til 12 kWh og gir bilen noe lengre rekkevidde på ren eldrift. I dagens overgangsperiode fra NEDC til WLTP-norm er det ikke helt lett å bli klok på normtallene, men omregnet til NEDC-tall skal den bakhjulsdrevne versjonen klare 61–66 km, mens xDrive-utgaven ligger på 55–58 km.

<b>PÅ PLASS:</b> Ladekablene har eget rom under bagasjeromsgulvet. Med 410 liter er ikke plassen større enn på en rommelig kompaktbil. 
PÅ PLASS: Ladekablene har eget rom under bagasjeromsgulvet. Med 410 liter er ikke plassen større enn på en rommelig kompaktbil. 

Må lades for grønn effekt

De lærde strides om hvor miljøvennlige ladehybridene egentlig er. Det avhenger av hvor ofte du lader og hvor lange kjøreturene er. Lader du hver dag og kjører korte turer er det selvsagt viktig at den elektriske rekkevidden blir bedre. Har du ingen lademulighet eller kjører langtur, spiller batteristørrelsen liten rolle. Et stort, tungt batteri blir mer en ulempe enn en fordel. En tilleggsfaktor er effektiviteten i drivlinjen.

<b>SNASEN:</b> Høy totalkomfort er noe av det beste i 530e. Komfortseter til <br/>25 400 kroner er med på å heve inn­trykket. 
SNASEN: Høy totalkomfort er noe av det beste i 530e. Komfortseter til
25 400 kroner er med på å heve inn­trykket. 

I BMW 530e kombinerer en toliters bensinturbo med 184 hk og 290 Nm krefter med en elmotor på 113 hk/83 kW og 265 Nm. Det gir en samlet systemeffekt på 252 hk/185 kW og 420 Nm dreiemoment. Med andre ord ingen rendyrket «power hybrid», men en godt motorisert familiebil i luksusklassen. Bilen starter opp i det BMW kaller «AUTO eDRIVE» eller enkelt forklart normal hybridmodus. Velger du «MAX eDRIVE» kjører bilen i all hovedsak elektrisk.

Elmotoren er kraftig nok til at autofunksjonen sjelden behøver å kalle opp forbrenningsmotoren og sannsynligvis blir slik de fleste 530e-sjåførene vil kjøre bilen. I tillegg kan du velge et oppsett der du kan «spare» en viss prosentandel av batterikapasiteten til senere bruk, en funksjon mest beregnet på ulike utslippssoner, for eksempel i Tyskland.

Behagelig drivlinje

Med en samlet effekt på 252 hk og et dreiemoment på 420 Nm er 530e godt motorisert. Permanent 4WD gir stødig kjørefølelse uansett underlag og 8-trinns automaten behøver sjelden å stresse med nedgiringer for å gi deg tilstrekkelig effekt. Det finnes raskere elbiler og ladehybrider, men både i daglig bruk og ved forbikjøringer har BMW 530e xDrive mer enn nok krefter. Særlig sammenlignet med 520d xDrive (se tabell neste side).

Effektivt hybridsystem

I vår faste forbrukstest går bilen 40 km på ren eldrift. Hverken fartsgrense eller løypeprofil er spesielt snill mot en stor ladehybrid og det er mulig å oppnå noe lengre el-rekkevidde under gunstigere kjøreforhold.

Dommen

Uansett hva du måtte mene om ladehybrider – BMW 530e xDrive er en svært vellykket luksussedan. At den har fått på plass 4WD-systemet xDrive gjør den mer attraktiv for norske kjøreforhold. Med akseptabel elektrisk rekkevidde og moderat drivstofforbruk er dette blitt en god totalpakke for deg som ikke kan eller vil ta steget til en helelektrisk bil. 

Selv om kraften fra el- og bensinmotor går gjennom et permanent 4WD-system, virker systemet effektivt og gir oss noen ekstra kilometer på eldrift her og der gjennom den 200 km lange runden. Det gjør at totalforbruket blir pent og ender på 0,55 l/mil. I løpet av våre totalt 900 testkilometer lader vi fire ganger og oppnår et samlet forbruk på 0,62 l/mil. Det betyr at forbruket på den nye 530e xDrive ligger litt under det vi har oppnådd med 520d-utgaver av samme bil.

I møtet med nye ladebiler blir det nødvendigvis mye fokus på rekkevidde og forbruk. Men for mange ladehybridkunder er totalopplevelsen vel så viktig. Og i så måte skuffer 530e xDrive ikke. Den beholder det solide luksusstempelet BMW har gitt den nye 5-serien, med svært god komfort. Det er fort gjort å glemme at det er en 5-serie du kjører og ikke en 7-serie, særlig gjelder det fjæringskomforten i kombinasjon med «Dynamic Damper Control» (13 200 kroner).

Testbilen har utstyr for drøyt 220 000 kroner, der noen elementer som eksempelvis komfortseter, Live Cockpit og adaptive LED hovedlys er med på å trekke opp inntrykket.

Tabellen under kan du se testdata og tekniske data for BMW 530e xDrive sammenlignet med 520d xDrive

TEKNISKE DATA

BMW 530e xDrive BMW 520d xDrive

Motor, cm³: 1998 1995

Effekt, hk /kW: 252/185 190/140

Dreiemoment, Nm: 420 400

Egenvekt, m/fører, kg: 1935 1695

Tilhengervekt, kg: 750 2000/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 494/187/148 494/187/148

Bagasjerom, liter: 430 520

Standard dekkdimensjon: 225/55-17 Y 225/55-17 Y

Batterikapasitet brutto, kWh: 12,9 –

Rekkevidde, WLTP km: 47 –

Rekkevidde i 200 km test: 40 –

Forbruk, NEDC, l/mil: 0,23 0,47

CO₂-utslipp, WLTP g/km: 50 –

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,2 7,9

Toppfart, km/t: 235 230

Pris fra, kr: 580 300 569 500

Pris testbil, kr: 839 750 –

TESTDATA BMW BMW 530e xDrive BMW 520d xDrive

0–100 km/t, sek: 6,7 8,7

60–100 km/t, 5. gir: 5,6 6,0

60–100 km/t, kickdown: 3,5 5,0

80–120 km/t, 5. gir: 5,8 6,7

80–120 km/t, kickdown: 4,3 6,6

Støy 50 km/t, dBA: 61 59*

Støy 80 km/t, dBA: 64 63*

Støy 100 km/t, dBA: 67 66*

Testforbruk, kWh/mil l/mil: 0,55 0,58

* Målt med vinterdekk

Denne saken ble første gang publisert 14/11 2019, og sist oppdatert 14/11 2019.

Les også