test: Audi A7

Ny pers i kvalitetsopplevelse

Med Audi A7 ser tyskerne ut til å ha satt ny pers i forseggjort kvalitetsopplevelse.

Pluss ikon
<b>GOD RESEPT:</b> Lav bil, lange linjer, store hjul.
GOD RESEPT: Lav bil, lange linjer, store hjul. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Du er tilgitt om du lurer på om den nye Audi A7 egentlig bare er en omfattende facelift av den gamle, og ikke en splitter nye bil. Den har – heldigvis – beholdt sine lange, slakke linjer i sideprofilen. Dette er linjer som får en Tesla Model S til å virke tung og satt.

At den er ny, ser du imidlertid enkelt foran og bak. Som alltid legger Audi en god del ekstra i lysdesign, og A7 har et særpreget mønster i både kjørelysene og baklyktene.

Bak er lysene trukket i en smal stripe over hele hekken. Det ser kanskje ut som et lite amerikafrieri, men det funker i gamle, gråsprengte Norge også: Folk stopper opp når denne bilen står parkert i gata.

Innvendig har Audi A7 alt som skal til for å fri til moderne, skjermvante mennesker. Det er tre store skjermer i testbilen: Én rett foran sjåføren, en sentralt på dashbordet og enda en under den igjen.

Til gjengjeld er resten av interiøret tilnærmet tastefritt. Dette gir et rent og ryddig inntrykk, i et møblement der Audi ser ut til å ha satt ny pers i forseggjort kvalitetsopplevelse. Ingen konkurrenter, selv ikke den dyrere konsernsøsteren Porsche, leverer denne følelsen sterkere enn Audi.

<b>RYDDIG:</b> Helt nytt betjeningssystem. Nesten tastefritt, men med tre skjermer
RYDDIG: Helt nytt betjeningssystem. Nesten tastefritt, men med tre skjermer Foto: Terje Bjørnsen

Audi A7 krever litt tilvenning

Spørsmålet ved skjermherligheten er om den er tilstrekkelig lettbrukt. Helt i starten trakk jeg i retning av å svare nei. Jeg rotet meg inn i menyer, og syntes hovedskjermen var for lavt plassert.

Dessuten var det uvant at en berøring ikke var nok, du må trykke til det kommer et følbart klikk i skjermen.

Men raskt ble det klart at Audi hadde tenkt litt.

Jo visst, den har et trykkefelt for kjøremodusvelgeren slik at du raskt får gjort ditt valg. Dette er viktigere i en sportscoupé enn i de fleste andre biler: Det ligger mer i genene til en slik bil å variere kjørestil.

Dessuten kan det aller meste av nødvendigheter kjapt velges på rattbryterne. Stort navigasjonskart og små skiver for fart og turtall, for eksempel, er bare et par tommelvrikk unna. Slikt gir akkurat den wow-effekten og moderniteten en slik bil skal ha.

<b>BAMSE:</b> Trelitersdiesel med 286 hk og 620 Nm.
BAMSE: Trelitersdiesel med 286 hk og 620 Nm. Foto: Terje Bjørnsen

Jøss, en praktisk coupé

Like før vi testet Audi A7 kjørte vi Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo. Mens Porschen er fem meter lang trangboddhet, viser Audi at en elegant sportscoupé også kan være praktisk.

Det er god plass i baksetet, og den enorme bakluka skjuler et bagasjerom like langt som i store stasjonsvogner. Nødvendigvis er ikke rommet like høyt bakover mot hekken, men A7 vil fungere fint som ren familiebil.

Kjøreopplevelsen er typisk stor Audi. Dette er en bil som står bredt, tungt og stabilt på asfalten. På motorvei gir den et innblikk i hva den egentlig er lagd for: Svært høy hastighet på Autobahn. Den ligger som et hurtiggående strykejern på veien.

Over norske telehiv merkes det at testbilen har 20-tommershjul og S Line sportsunderstell, men fjæringen er en mer smidig utgave av arten enn vi har kjent på tidligere modeller.

Det er flott balanse i den store, firehjulsdrevne bilen.

<b>SKJERM:</b> Mye av betjeningen foregår på en av de tre skjermene, men volumknappen er heldigvis beholdt.
SKJERM: Mye av betjeningen foregår på en av de tre skjermene, men volumknappen er heldigvis beholdt. Foto: Audi

Det eneste kjøremessige minuset i Audi A7 er en automatkasse som noen ganger girer ned ett trinn mer enn det som virker nødvendig med 620 Nm dreiemoment.

Ellers er diesel-V6-eren med 286 hk en deilig bamse, som dessuten er tilført det Audi kaller mildhybrid-teknologi.

Audis mildhybridsystem

Audi kaller systemet «mildt», for det driver aldri bilen direkte. Ifølge Audi skal det likevel kutte forbruket (i andre desimal for l/mil).

Kjernen i systemet er et 48-voltsbatteri (som er nødvendig i stedet for vanlig 12-volt for å forsyne en moderen luksusbil med all den strømmen den trenger) og et gjenvinningssystem som regenerer bremsekraft.

Den mye bedre strømtilgangen brukes til å aktivere start/stopp-systemet også oppe i fart, ikke bare når bilen står stille. Det virker også når bilen triller i høy hastighet: Drivlinja kobles ut og motoren stoppes helt i inntil 40 sekunder.

BETEGNELSER: Femliter? Nei, ikke helt.
BETEGNELSER: Femliter? Nei, ikke helt.

Audis nye motorbetegnelser

Ut med sylindervolum, inn med tosifret tall. Testbilen i denne artikkelen heter 50 TDI, men er slett ingen femliter.

50-tallet viser bare at bilens 286 hk faller inn under et effektintervall Audi har definert. Svakere modeller med fra 110 hk starter på 30, topputgaver med mer enn 400 kW (544 hk) vil kalles 70.

Endringen har blant annet med elektrifiseringen (hybrider og elbiler) å gjøre: Sylindervolum betyr stadig mindre for hvor sterk motoren er – og for rene elbiler er det irrelevant.

Konklusjon

Sporty i stil og egenskaper, og praktisk i tillegg. Audi A7 er en formidabel Audi-coupé som også gir de rette tekno-vibbene.

Terningkast: 6

PLUSS: En svært gjennomført firedørscoupé
MINUS: Høy totalpris

Audi A7: Pris og tekniske detaljer

TEKNISKE DATA:

  • Motor, cm³: 2967
  • Effekt, hk ved o/min: 286/3500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 620/2250
  • Egenvekt, kg: 1955 Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 497/191/139
  • Bagasjerom, liter: 535-1390
  • Standard dekkdimensjon: 255/40 R20
  • Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,56
  • CO₂-utslipp, g/km: 147
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,7
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra: 861.200 kr
  • Pris testbil: 1.136.000 kr

TESTDATA:

  • 0-100 km/t, sek.: 6,6
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,3
  • 80-120 km/t, 5. gir: 4,8
  • 80-120 km/t, 6. gir: 7,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 3,9
  • Testforbruk, l/mil - kWh/mil: 0,59

Denne saken ble første gang publisert 15/09 2018, og sist oppdatert 14/09 2018.

Les også