Tesla Model 3

Tesla økte salget med 861 prosent

Tesla Model 3 selger så det gnistrer i USA. Snart starter salget i Norge.

I USA solgte Tesla nesten syv ganger flere eksemplarer av Model 3 i oktober enn Model S og Model X samlet. Snart starter salget av Model 3 i Norge også.
I USA solgte Tesla nesten syv ganger flere eksemplarer av Model 3 i oktober enn Model S og Model X samlet. Snart starter salget av Model 3 i Norge også. Foto: Tesla
Sist oppdatert

I Norge setter elbiler stadig nye rekorder. I september 2018 sto elbiler for nær halvparten av alle registrerte nybiler i Norge, en historisk rekord her til lands.

I oktober gikk Jaguar fra å være et nisjemerke til å bli en bestselger i Norge takket være elbilen I-Pace. Selskapet solgte og leverte ut 458 biler i oktober. For å sette det i perspektiv solgte Jaguar til sammen 299 biler i Norge i hele 2017.

Men dette er småtall sammenliknet med salgsstatstikken til «folkeelbilen» Tesla Model 3 i USA.

Tesla har lenge vært i hardt vær på grunn av økonomien og problemer med produksjonen av Model 3. Men ved siste kvartalsrapport kunne Tesla legge fram et pluss på 311 millioner dollar, eller rundt 2,5 milliarder kroner.

I oktober 2017 solgte Tesla litt over 2000 biler. I oktober 2018 steg det tallet til over 20.000 biler, estimerer nettsiden Inside EVs. En økning på 861 prosent.

Salget har eksplodert for Tesla, viser denne tabellen fra Inside EVs.
Salget har eksplodert for Tesla, viser denne tabellen fra Inside EVs.

Om ikke lenge starter salget av Model 3 også i Norge. Om trenden fra USA fortsetter her i landet, er det duket for enda flere elbilrekorder. Nettsiden anslår at fordelingen mellom Teslas modeller var slik i oktober:

  • Model 3: 17.750 eksemplarer
  • Model S: 1350 eksemplarer
  • Model X: 1225 eksemplarer

I Norge ble det registrert 118 Model X og 83 Model S i oktober mens det ble det registrert litt under 1300 eksemplarer av Leaf - som er Norges soleklart mest solgte elbil.

Men kan vi komme til å se et tilsvarende forholdstall mellom Teslas premiummodeller og Model 3 i Norge som i USA? Og vil Model 3 da kunne konkurrere mot selveste Nissan Leaf?

- Inntil vi får sett Model 3 i virkeligheten og testet den, må alle svar bli vage – men jeg tror ikke dreiningen blir så stor, sier motorekspert Øyvind Jakobsen i Vi Menn Bil.

<b>FIRKLØVER:</b> Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric og Model 3 er alle seriøse utfordrere til Nissan Leaf. Leafen er den eneste elbilen nordmenn i skrivende stund kan få tak i på relativt kort tid, men fra 2019 begynner konkurrentene å rulle sine produkter ut på norske veier.
FIRKLØVER: Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric og Model 3 er alle seriøse utfordrere til Nissan Leaf. Leafen er den eneste elbilen nordmenn i skrivende stund kan få tak i på relativt kort tid, men fra 2019 begynner konkurrentene å rulle sine produkter ut på norske veier. Foto: Produsentene

- Det virker usikkert om Model 3 har alle egenskaper som skal til for å gjøre den til den typisk norske hyttebilen, for eksempel. Bagasjeplass og innlasting gjennom luken som virker liten, usikkerhet rundt hengerfeste og muligheter for normalt takstativ som tar skiboks er stikkord.

Jakobsen tror likevel at Model 3 kommer til å gi Nissan Leaf konkurranse.

- Med estimert frapris under 400.000 kroner skal du slett ikke se bort fra at den kan at opp kampen med Leaf. Nordmenn har vist stor betalingsvilje når det gjelder elbiler de har lyst på, sier han.

Så langt i 2018 er det registrert 10.275 Nissan Leaf. Det gjør altså elbilen til den soleklart mest solgt her til lands. Prisen ligger også under 300.000 kroner.

Samlet er det registrert 6522 Teslaer (2824 Model S og 3698 Model X) i samme periode. Dette er samtidig vesentlig dyrere elbiler. Prisen starter på godt over 600.000 kroner.

Du er kanskje også interessert i disse sakene:

Denne saken ble første gang publisert 05/11 2018, og sist oppdatert 05/11 2018.

Les også