DRØMMEBÅT: Pentagramma 82m concept

En superyacht du ikke har sett maken til

Skal du lage en 82 meters superyacht, vil du gjerne at den legges merke til. Det har italienske Luca Vallebona lykkes med.

Pluss ikon
ASYMMETRISK: Designer Luca Vallebona liker å utfordre de konvensjonelle oppfatningene av yachtdesign.
ASYMMETRISK: Designer Luca Vallebona liker å utfordre de konvensjonelle oppfatningene av yachtdesign. Foto: Illustrasjoner: Luca Vallebona
Sist oppdatert

Normalt sett er oppskriften enkel – helst så mange etasjer, badebasseng, luksussuiter og designerbrands du kan stappe inn. Litt namedropping på toppen – superkjendis slik og sånn er veldig interessert i å kjøpe. Og vipps, overskriftene er sikret i alt fra fagblader til tabloidpressen.

Helt slik er det ikke med superyachtkonseptet Pentagramma 82m. Luca Vallebona er en fremadstormende stjerne på yachtdesignernes himmel. Blant annet med World Superyacht Award 2016 for 42-meters yachten Serenity i 2016. Før han satte opp sitt eget designstudio i 2013, jobbet Vallebona for Nauta Design i Milano. Først og fremst med hovedlinjene og layouten for ulike seil- og motoryachter.

SMEKKER: Pentagramma 82m er lavere og mer elegant enn de typiske superyachtene i denne klassen.
SMEKKER: Pentagramma 82m er lavere og mer elegant enn de typiske superyachtene i denne klassen. Foto: Illustrasjoner: Luca Vallebona

Gjort på egne premisser

Pentagramma-konseptet er noe Vallebona gjorde helt på egen hånd, uten innspill fra hverken verft eller potensielle kunder. Dermed er superyachten mer eksperimentell enn om andre parter skulle si sin mening, og fri fra konvensjonelle regler om hva et slikt bygg kan være.

Men superyachten er fullt mulig å bygge – om noen skulle falle for konseptet og ha noen unevnelige finansielle reserver i bakhånd. Det er flere særegenheter ved Pentagramma.

Designet er det enkleste å få øye på. Der mange båter i 80-metersklassen blir bryllupskakelignende høybygg, har denne superyachten et mye lavere og mange vil si mer elegant uttrykk. Godt hjulpet av uortodoks materialbruk, der glass kler mye av overbygget og er brutt opp av vertikale striper av messing.

En hyllest til det klassiske båtmaterialet og med bakbelysning slik at den gylne gløden også er synlig i mørket.

IMPONERER: De store trappene ned til salongen gir et gedigent inntrykk
IMPONERER: De store trappene ned til salongen gir et gedigent inntrykk Foto: Illustrasjoner: Luca Vallebona

Ute og inne blir ett

Man hører ofte at yachtdesignere ønsker å smelte sammen inne- og utemiljø. Og det er på dette området Pentagramma er på sitt mest outrerte.

Det er selvfølgelig et enormt uteområde forut, med eget svømmebasseng. Og den enda større akterdekk/beachclub-kombinasjonen, der Vallebona er mest stolt av den elegante V-formede bærebjelken og det asymmetriske designet akter. To designelementer som skiller Pentagramma fra mengden.

Men det mest spektakulære elementet finner du i den forreste delen av overbygget. Rett bak landingsplattformen for helikopteret ligger et svært, nedfelt loungeområde. Der skal de nyankomne, helikopterbårene gjestene få en skikkelig wow-opplevelse sammen med champagne og russisk kaviar. Ved siden av den ballsallignende trappenedgangen og dimensjonene, skal en enorm solmarkise rulles tilbake og sidevinduene senkes for å realisere følelsen av et rom som er mer ute enn inne.

INNE BLIR UTE: Salongen midtskips har en enorm markise som kjøres unna og sidevinduene kan senkes og heves etter behov.
INNE BLIR UTE: Salongen midtskips har en enorm markise som kjøres unna og sidevinduene kan senkes og heves etter behov. Foto: Illustrasjoner: Luca Vallebona

Full av overraskelser

Konseptleken stopper ikke der, for Pentagramma skal være full av små og store overraskelser. Som de kurvede sidene i innredningen, korridorer som leker seg hit og dit i stedet for å gå i vinkler, og gjemte balkonger i skrogsidene.

Også på fremdriftssiden ser Luca Vallebona for seg uortodokse løsninger, der poder sørger for effektiv kraftoverføring og enkel manøvrering, mens det dieselelektriske hybridsystemet skal gi stille gange. Samt forbruks- og miljøfordeler over tradisjonelle drivlinjer. Om noen er villige til å bla opp for herligheten, da …

Denne saken ble første gang publisert 14/10 2018, og sist oppdatert 12/10 2018.

Les også