- Store GPS-er kan være livsfarlig

Tyske eksperter roper et varsku mot GPS-er - av andre grunner enn du kanskje tror.

Foto: Dittmeyer (CC)
Publisert

Helt siden GPS-ene kom på markedet har det vært ambivalente følelser rundt teknologien. På den ene siden er GPS-er genialt fordi du i de aller fleste tilfeller enkelt kommer fram dit du ønsker, og ikke minst vil du være et mindre hinder i trafikken om du for eksempel kjører i byer der en tradisjonelt sett fort ville vært usikker på hvor en egentlig skulle.

Samtidig ble det raskt klart at GPS-er har en bakside, både gjennom at utdaterte og/eller feilaktige kart kunne føre til at folk nærmest blindt kjørte av veien, men kanskje enda viktigere at enheten kan være med på å fjerne oppmerksomheten fra veien.

Allerede i 2007 mente forskere at bruk av GPS når man kjørte kunne være like farlig som å skrive og lese tekstmeldinger når man kjører. Utfordringen oppstår spesielt når man skal skrive inn adresser eller forsøke å finne fram til stedet man egentlig skal kjøre til. I 80 km/t beveger en bil seg 22 meter per sekund, og det sier seg selv at det ikke er mange knappene du rekker å trykke på en GPS før det kan ha oppstått en helt annen trafikksituasjon rundt deg.

Les også: Bil-GPS farlig i trafikken

UP gikk året etter ut og oppfordret folk til å stoppe om det var nødvendig å omprogrammere GPS-en underveis på kjøreturen.

Den store tyske bilorganisasjonen ADAC. går nå ut og advarer om GPS-er på et helt annet grunnlag, og det er spesielt frittstående GPS-er med stor skjerm som kan utgjøre en seriøs sikkerhetsrisiko ifølge organisasjonen.

Årsaken til advarselen er at disse enhetene i all hovedsak monteres i frontruta, hvor de kan skape blindsoner der du rett og slett ikke ser hva som befinner seg på andre siden av frontruta. Og jo større GPS-en er, jo større blir denne blindsonen.

Om du ligger på motorveien kan dette i verste fall føre med seg at du ikke ser en bil under et feltskifte. Problemet kan bli enda større i et kryss eller på en liten vei, da både syklister, fotgjengere og lekende barn kan skjule seg bak GPS-en.

Organisasjonen mener at GPS-er med en skjerm på syv tommer eller mer kan utgjøre en stor fare om de blir plassert uheldig i frontruta. Det er blant annet mulig å kjøpe monteringsutstyr for iPad, noe de advarer spesielt mot. iPad har en størrelse inkludert ramme på rundt 12 tommer, noe som dekker et til dels stort område om den monteres i frontruta.

Om en ikke har en bil med integrert GPS, oppfordrer ADAC å plassere en mindre GPS lavt nede i ruta på venstre side. Dette er et område der en gjerne har en liten blindsone uansett grunnet den såkalte A-stolpen - altså karosseristolpen som frontruta er festet i.

Foto: (ADAC)

Uttalelsene kommer i forbindelse med en større test av ni GPS-er på markedet. Organisasjonen synes ikke noen av GPS-ene fortjente toppkarakteren «svært god», men ga fire av enhetene karakteren «god».

ADAC bruker et litt spesielt system fra 0,6 til 5,5 poeng, der det er best med lavest poengsum. Under har vi rangert de testetede GPSene fra best til dårligst.

  • TomTom Go Live 1015 - 1,8
  • Navigon 72 Prmium - 2
  • Garmin 2595 LMT - 2,1
  • Falk Neo 550 - 2,3
  • Becker Aktive 50 - 2,6 oeng
  • Mio Spirit 687 - 3
  • Medion GoPal X4345 - 3,3
  • A-rival Nav-PNC 70 - 3,7
  • NavGear StreetMate GTX-60-3D - 4

Denne saken ble første gang publisert 26/11 2011.

Les også