sjøen for alle 2019

Endelig kommer den til Norge

Bak de lekre Cormate-båtene står mannen som i sin tid stiftet Hydrolift.

Pluss ikon
TIL NORGE: Cormate Chase 34.
TIL NORGE: Cormate Chase 34. Foto: Cormate
Sist oppdatert

Cormate Chase 34 har kun vært vist på båtmessen i Cannes tidligere, der den fikk andreplass i det prestisjefylte “Concours d’Élégance”. Chase 34 skal være en sporty modell som kombinerer effektiv fremkommelighet i all slags sjø med høy ytelse. Evnen til å kunne opprettholde høy hastighet selv i grov sjø har hatt høyeste prioritert under designprosessen.

– Skroget er konstruert med et ekstremt lengde- og breddeforhold på 4:1 og hele 24,5 graders dyp v-bunn, sier Egil Ranvig, grunnlegger av Cormate.

God for 80 knop

TESTET: Vår test av Utility 23 sto Vi Menn Båt nummer 6 2018.
TESTET: Vår test av Utility 23 sto Vi Menn Båt nummer 6 2018. Foto: Vi Menn

På årets Sjøen for Alle (20.-24. mars) skal Cormate vise frem Chase 34 for første gang i Norge. Med twin Mercury 370 hk V8 diesel skal Chase 34 ha en toppfart på 65 knop med Med de største bensinmotorene er toppfarten over 80 knop.

– Topphastighet med singel 370 hk diesel er på hele 44 knop, sier Ranvig.

Chase 34 er bygget med såkalt Cormate “I-Performance”-teknologi. Dette er semi-sandwich konstruksjon som skal gi svært høy styrke i forhold til vekt.

I tillegg til Chase 34 skal Cormate vise frem tre andre modeller på Sjøen for Alle. Det dreier seg om Super Utility 23 med 350 hk V8 Mercruiser inboard. Deretter Utility 23 (testet i Vi Menn Båt nummer 6 2018) med nye interiørfarger og den nye V8 Mercury outboardmotoren, pluss T-27.

SKROGTEKNOLOGI: T-27 tilbys nå med “I-Performance”-skrog som vil gi alle modellene økt toppfart og lavere forbruk, ifølge Cormate.
SKROGTEKNOLOGI: T-27 tilbys nå med “I-Performance”-skrog som vil gi alle modellene økt toppfart og lavere forbruk, ifølge Cormate. Foto: Cormate

Stiftet Hydrolift

Egil Ranvig grunnla Hydro Design i 1985. Sammen med Tom Martens Meyer bygget han flere racerbåter som gjorde seg bemerket i konkurranser. Ranvig designet blant annet RIBCAT i 1999, en 38 fots RIB-catamaran. Den tre tonn store båten nådde en hastighet på nesten 190 km/t med en 750-hesters V12-er fra Lamborghini.

Fra 1989 startet Hydro Design produksjonen av senterkonsoll-modellene F-18 og F-20. I 1996 ble Hydrolift Marine AS, senere kjent som Hydrolift, stiftet av Ranvig. I 2002 tok Bård Eker over Hydrolift. Hydro Design fortsatte å produsere båter etter Hydrolift-tiden, nå under navnet Stormway, som etter ganske kort tid ble solgt. Deretter var det endelig klart for Cormate, som debuterte med T-27 i 2006.

Denne saken ble første gang publisert 18/01 2019, og sist oppdatert 21/01 2019.

Les også