Ruter: - Oppleves som trang og kaotisk

Firkant-rundkjøringen ble laget for å prioritere kollektivtransporten. Men bussjåførene liker den ikke.

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Publisert

Nettavisen har ved flere anledninger omtalt det viktige knutepunktet Carl Berners Plass i Oslo, senest mandag da vi fortalte at kapasiteten i det sterkt trafikkerte krysset er redusert med opp til 57 prosent etter ombyggingen til over 260 millioner kroner.

Les også: Denne firkantede rundkjøringen kuttet kapasiteten med 57 prosent

Målet med ombyggingen var å skape en rundkjøring som prioriterte kollektivtransporten på bekostning av biltrafikken, og det er blant annet bygget egne kollektivfelt inn mot rundkjøringen.

Ruter er ikke fornøyd

Men nå viser det seg at heller ikke kollektivselskapet Ruter er spesielt fornøyd med det nye krysset. Dette til tross for at kollektivfeltene har skapt bedre fremkommelighet for kollektivtransporten i området rundt.

- Selve rundkjøringen oppleves som noe trang og kaotisk, sier Ruters informasjonssjef Gry Isberg til Nettavisen.

- Det er mange store svingbevegelser i bussen som kan skape problemer. Delvis er problemet at rundkjøringen er rektangulær, og ikke rund, påpeker Isberg.

Kø og uhell

Men det er ikke bare formen på rundkjøringen i seg selv som er utfordringen, ifølge Ruter.

- Det kan oppstå kork ganske lett der, og da kan en oppleve en stor fare for sammenstøt. Det er en del dødvinkler på en slik leddbuss, sier Isberg, men har ingen oversikt over hvor mange sammenstøt det har vært i rundkjøringen etter åpningen.

- Betyr dette at dere helst så at krysset ble bygget om?

- Jeg kan ikke si noe mer om det enn det jeg har sagt til deg nå, sier Isberg og henviser til at dette er Statens vegvesens ansvar, som var entreprenør.

- Ble hensyntatt

Statens vegvesen ønsker ikke å kommentere krysset overfor Nettavisen fordi de bare har bygget krysset på oppdrag fra Oslo kommune.

Avdelingsdirektør Odd Bratteberg i Bymiljøetaten har følgende å si om fremkommeligheten for leddbusser:

- Leddbussene ble hensyntatt i prosjekteringen før bygging ved avrundede skuldre i innersirkelen/firkanten

Denne saken ble første gang publisert 02/12 2011.

Les også