Rivian R1S

Avduket 7-seters elbil med 660 km rekkevidde

- Ja, vi kommer til Europa, opplyser Rivian til Side3.

Pluss ikon
<b>RIVIAN R1S:</b> Tesla Model X får konkurranse når SUV-en R1S kommer på markedet i 2020. Elbilen er utstyrt med en batteripakke på opptil 180 kWh.
RIVIAN R1S: Tesla Model X får konkurranse når SUV-en R1S kommer på markedet i 2020. Elbilen er utstyrt med en batteripakke på opptil 180 kWh.
Publisert

Mandag lanserte det ferske motorselskapet Rivian den første elektriske pick-upen som skal komme på veien. Med teknologi som fullstendig parkerer dagens pick-up-teknikk, enormt med plass og en rekkevidde på opptil 650 km, blir R1T en drømmebil for en del nordmenn.

En pick-up er likevel for spesielt interesserte, i alle fall i Norge. Langt flere er i markedet for en SUV, og nå har Rivian avduket nettopp det: En elektrisk 7-seter som presser grensene.

Elbilen R1S er en massiv SUV med en rekkevidde på opptil 660 km etter den amerikanske EPA-målemetoden. Denne regnes for å være verdens strengeste, og angir en tilnærmet reell rekkevidde.

Da er bilen også utstyrt med den største batteripakken på 180 kWh.

Denne versjonen av elbilen kommer som en 5-seter, men R1S kan også leveres med 7 seter. Da må en kutte batteripakken til enten 135 kWh eller 105 kWh - som gir en rekkevidde på henholdsvis 500 og 385 km.

<b>NOK PLASS:</b> Elbilen R1S kan leveres som 7-seter. Både 2. og 3. seterad kan legges ned og det er et lasterom på 330 liter foran på elbilen.
NOK PLASS: Elbilen R1S kan leveres som 7-seter. Både 2. og 3. seterad kan legges ned og det er et lasterom på 330 liter foran på elbilen.

Her er en oversikt med alle spesifikasjonene (R1T er pick-upen, R1S er SUV-en som omtales her):

Som du kan se av tabellen over, har både pick-up og SUV omtrent de samme spesifikasjonene, men noen viktige forskjeller.

SUV-en er 40 cm kortere, men er fremdeles over 2 meter bred - som kommer til å bli en utfordring i norske parkeringshus. Vekten er også på nærmere 3,5 tonn.

SUV-en kan trekke en henger på 3,5 tonn.

R1S har et bagasjerom foran på 330 liter. Med alle syv setene i bruk, ser det ut til at bagasjerommet bak er begrenset til 180 liter, men med den tredje (og andre) seterekken nedslått, ser det ikke ut til at du skal mangle plass.

Elbilen er utsyrt med fire elmotorer, en på hvert hjul. Avhengig av modell yter motorene mellom 300 kW og 562 kW. I hestekrefter blir det mellom drøyt 400 hk og 750 hk.

<b>THE AMERICAN WAY:</b> The oser amerikansk av interiøret i R1S. Legg forøvrig merke til de to store skjermene, ikke helt ulikt løsningen i Tesla Model X - som også kommer som 7-seter. Også R1S har programvare som kan oppdateres over internett.
THE AMERICAN WAY: The oser amerikansk av interiøret i R1S. Legg forøvrig merke til de to store skjermene, ikke helt ulikt løsningen i Tesla Model X - som også kommer som 7-seter. Også R1S har programvare som kan oppdateres over internett.

R1S skal være på veien i USA i slutten av 2020, og startprisen blir 72.500 dollar (~630.000 kr) før eventuelle miljøinsentiver er trukket fra.

Til Side3 bekrefter Rivian at selskapet har planer om å lansere bilen i Europa.

- Ja, vi har planer om å lansere kjøretøyene i Europa, men vi har ikke klar en tidslinje for det ennå, skriver kommunikasjonssjef Ken Shuman i en e-post.

Her er noen flere bilder av elbilen Rivian R1S:

Denne saken ble første gang publisert 28/11 2018.

Les også