Rapido-bobiler

Luksusbobil som du lett kan bruke om vinteren

Rapidos "crème de la crème"-bobiler.

Pluss ikon
ROMSLIG: Lange sofaer på langsidene gir sitteplass til mange.
ROMSLIG: Lange sofaer på langsidene gir sitteplass til mange. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Det er 70 år siden historien om franske Rapido Group startet, da møbelsnekkeren Constant Rousseau etablerte sitt firma. I 1958 bygde han en sammenleggbar campingvogn som vant flere priser, særlig fordi det gikk så kvikt å montere den, og i 1961 var navnet "Rapido" på plass – et navn som er og låter italiensk, og betyr "rask".

For 2018-sesongen har Rapido hatt flere nyheter, men mest spennende og definitivt mest oppsiktsvekkende er de helintegrerte luksusbobil-modellene Distinction i1060 og i1090. Begge har trefritt karosseri i polyester, dekket av reparasjonsvennlig gelcoat. Innvendig er taket i aluminium. Begge er 8,79 meter lange, 2,35 meter brede og 3,05 meter høye, og bygget på Fiat AL-KO-chassis med tre akslinger og bredere sporvidde bak, samt 2,3-liters motorer som yter 150 hk (177 hk er opsjon).

SKAPPLASS: i1090 har queens bed, flanker av store skap og nattbord. Hull inn til skapene fra hodeenden er praktisk for lagring av bøker og briller.
SKAPPLASS: i1090 har queens bed, flanker av store skap og nattbord. Hull inn til skapene fra hodeenden er praktisk for lagring av bøker og briller. Foto: Produsent

Ikke mye skal mangle

Videre har begge dobbeltgulv med opplyste lagringsrom. Begge har sengeplasser til fem, fordelt på dobbeltseng bak, senkeseng foran og muligheten til å re opp en seng der sittegruppen er.

Det som skiller modellene er bakre sengeløsning – i1066 har langsgående enkeltsenger mens i1090 har midtstilt dobbeltseng i dimensjon 198x160 cm. På bakgrunn av sengeløsningene har de også et klesskap plassert på forskjellige steder. Ikke mye skal mangle i disse modellene, som blant annet har Alde-varme (varmtvann) med opp til 31 konvektorer fordelt på gulv og vegger, samt varmeveksler som bruker motorvarme til oppvarmingen.

Vintervennlig

Et spesielt poeng for helårskjørende kunder i kalde land er det at Alde-varmen også går en sving under setene i førerhuset. En annen vintervennlig detalj er Truma-systemet som varmer opp den digre frontruta, og dessuten hjelper til å unngå både kondens og at det oppstår kulderas den veien. Dette systemet fungerer imidlertid ikke sammen med Webastos dieselvarmer, som er tilleggsutstyr. Prisen for disse to tvillingmodellene er 1,6 millioner kroner.

Denne saken ble første gang publisert 19/10 2018, og sist oppdatert 16/09 2019.

Les også